Филарет митрополит московский: Святитель Филаре́т Московский (Дроздов), митрополит

Разное

Содержание

Святитель Филаре́т Московский (Дроздов), митрополит

Служба святителю Филарету, митрополиту Московскому

Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
26 января 2003 года (журнал № 88)

Ме́сяца ноября́ в 19-й день

Святи́теля Филаре́та, митрополи́та Моско́вскаго и Коло́менскаго, чудотво́рца

На ма́лой вече́рни

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

От ю́ности приста́нища немяте́жнаго взыска́л еси́,/ в многомяте́жнем ми́ре пребыва́я, свя́те Филаре́те,/ и суеты́ земны́я моли́твою избе́гл еси́./ Во святи́телех мона́шески пожи́в,/ в мона́сех архиере́й изря́ден был еси́,// моли́ о всех, любо́вию блажа́щих тя.

Та́йну я́вльшагося Бо́га пропове́дуя/ и свяще́нныя кни́ги изъясня́я,/ свя́те Филаре́те,/ сло́вом Бо́жиим насыща́л еси́ лю́ди а́лчущия,/ да позна́ют И́стину// и уразуме́ют, я́ко благ Госпо́дь.

Годи́ну гне́ва бу́дущаго о Оте́честве на́шем/ дарова́ тебе́ Госпо́дь предзре́ти, святи́телю Филаре́те,/ сего́ ра́ди, ско́рбный плач подъе́м,/ ве́ру кре́пку в милосе́рдие Госпо́дне о Росси́и храни́л еси́,/ и ны́не у Престо́ла Бо́жия// усе́рдно мо́лишися о спасе́нии ея́.

Ду́хом прови́дел еси́, святи́телю Филаре́те,/ бу́дущая земли́ Росси́йския,/ мра́ком объя́тая и бра́ней испо́лненная,/ и за преумноже́ние беззако́ния любве́ ума́ленная,/ те́мже моли́лся еси́ усе́рдно// ве́ре Правосла́вней непоколеби́мей пребыва́ти.

Сла́ва, глас 6:

Филаре́та Ми́лостиваго подража́теля,/ всея́ Руси́ моли́твенника,/ святы́х подви́жников собесе́дника,/ сиро́т серафи́мовых засту́пника,/ ста́рцев о́птинских покрови́теля,/ скито́в и оби́телей устрои́теля,/ учи́телей учи́теля, царе́й наста́вника,/ А́нгелов слико́вника во Ца́рствии Небе́снем,/ архиере́я Бо́жия, Филаре́та досточу́днаго// прииди́те, бра́тие, восхва́лим священноле́пно.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам плод живота́,/ Тебе́ мо́лимся,/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы// поми́ловати ду́ши на́ша.

На стихо́вне стихи́ры, глас 7:

Преподо́бным по́двиги твои́ми уподо́бился еси́,/ чудотво́рцем дре́вним благода́тию,/ учи́телем вселе́нским богому́дрием,/ первосвяти́телем Моско́вским правле́нием пра́вым,// Филаре́те присносла́вный.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду// и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Простеце́м оте́ц милосе́рдный был еси́,/ па́стырем архипа́стырь и́стинный,/ и́ноком а́вва богому́дрый,/ святи́телем о́браз ве́ры и благоче́стия,// Филаре́те благоиску́сный.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,// в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

При трие́х земны́х царе́х святи́тельствуя,/ еди́ному Царю́ Небе́сному служи́л еси́,/ сла́ву челове́ческую ни во что же вменя́я,/ и́го Христо́во пресла́вно поне́сл еси́,// Филаре́те неботе́чный.

Сла́ва, глас 8:

Украше́ние Це́ркве Христо́вы/ и Росси́йских святы́х похвалу́,/ прославля́ем тя днесь, святи́телю Филаре́те,/ и мо́лим усе́рдно:/ я́ко предстои́ши у Престо́ла Небе́снаго Царя́/ и дерзнове́нное хода́тайство и́маши,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

О, пресла́внаго чудесе́!/ Небесе́ и земли́ Цари́ца,/ от святы́х сро́дников на́ших умоля́емая,/ до ны́не зе́млю Ру́сскую покрыва́ет/ и ли́ка Своего́ изображе́нии ми́лостивно обогаща́ет. / О, Влады́чице Держа́вная!/ Не преста́ни и на бу́дущее вре́мя/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия// ми́лости и чудеса́ излива́ти до ве́ка. Ами́нь.

Тропа́рь, глас 4: Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в: зри на вели́цей вече́рни.

На вели́цей вече́рни

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 6:

Днесь благода́ть Свята́го Ду́ха нас собра́,/ с ли́ком а́нгельским и собо́ром Моско́вских святи́телей/ пра́здновати па́мять Филаре́та достохва́льнаго,/ той бо мо́лит дерзнове́нно о Це́ркви Росси́йстей,/ во е́же в ми́ре и благостоя́нии ей бы́ти// и спасти́ся душа́м на́шим.

И́ны стихи́ры, глас 2:

Архиере́ю блаже́нне Пе́тре,/ по́двиги и мощми́ твои́ми первопресто́льный град Москву́ освяти́вый,/ прииди́ с на́ми ны́не,/ да воспои́м Филаре́та святи́теля,/ и́же насле́дова ти пресла́вно// и яви́ся Це́ркве на́шея похвала́ и утвержде́ние.

Ли́ки пра́зднующих возгла́ви ны́не, святи́телю Алекси́е,/ да воспои́м Филаре́та достосла́внаго,/ и́же от гро́ба твоего́ клобу́к прие́мый,/ труды́ мно́гими тебе́ уподо́бися// и яви́ся Це́ркве на́шея похва́ла и утвержде́ние.

От Го́спода избра́нный/ и собо́ром утвержде́нный/ пасти́ наро́д Моско́вский,/ Ио́на благосла́вный/ днесь славосло́вит с на́ми/ прему́дра Филаре́та,/ упа́сша Це́рковь Ру́сскую/ и ей во всем сла́вна я́вльшася,// я́ко похвала́ и утвержде́ние.

Прему́дрость кни́жную возлюби́вый/ и собо́р святы́х ру́сских просла́вивый,/ святи́телю чу́дный Мака́рие,/ восхвали́ ны́не труды́ и по́двиги Филаре́та богому́драго,// я́ко Це́ркве на́шея похвалу́ и утвержде́ние.

Па́стырю до́брый Фили́ппе,/ со дерзнове́нием пред царе́м пра́вду глаго́лавый,/ возра́дуйся днесь с на́ми/ торжеству́ Филаре́та богоревни́ваго,/ его́же укрепля́л еси́ моли́твами твои́ми,// да яви́тся Це́ркви на́шей похвала́ и утвержде́ние.

Пе́рвый от Патриа́рхов Росси́йских,/ И́ове многомоли́твенный,/ при́зри днесь на пра́зднество на́ше,/ е́же твори́м в па́мять Филаре́та,/ я́ко иера́рха пречу́днаго// и Це́ркве на́шея похвалы́ и утвержде́ния.

Патриа́рший по́двиг страда́ньми увенча́вша,/ Ермоге́на сла́внаго призове́м моли́твенно,/ да ку́пно с ним ина́го печа́льника земли́ на́шея,/ Филаре́та любосмире́нна досто́йно почти́м,// я́ко Це́ркве Росси́йския похвалу́ и утвержде́ние.

Сла́ва, глас 8:

О, пречу́дный святи́телю Филаре́те,/ а́ввы Се́ргия учениче́ ве́рный,/ Ла́вры Тро́ицкия усе́рдный попечи́телю,/ святи́теля Инноке́нтия, апо́столом равноче́стна, покрови́телю,/ преподо́бнаго Анто́ния сотаи́нниче,/ Серафи́ма досточу́днаго почита́телю/ и всех прибега́ющих к тебе́ кре́пкий засту́пниче,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Царь Небе́сный:

Та́же вход. Проки́мен дне. И чте́ния.

К Тимофе́ю посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние (главы́ 3 и 4):

Ча́до Тимофе́е!/ Вся́ко писа́ние богодухнове́нно и поле́зно есть ко уче́нию,/ ко обличе́нию, ко исправле́нию, к наказа́нию е́же в пра́вде,/ да соверше́н бу́дет Бо́жий челове́к,/ на вся́кое де́ло благо́е угото́ван./ Засвиде́тельствую у́бо аз пред Бо́гом и Го́сподем на́шим Иису́с Христо́м,/ хотя́щим суди́ти живы́м и ме́ртвым в явле́нии Его́ и Ца́рствии Его́./ Пропове́дуй сло́во,/ насто́й благовре́менне и безвре́менне,/ обличи́, запрети́, умоли́ со вся́ким долготерпе́нием и уче́нием. / Бу́дет бо вре́мя,/ егда́ здра́ваго уче́ния не послу́шают,/ но по свои́х по́хотех изберу́т себе́ учи́тели, че́шеми слу́хом./ И от и́стины слух отвратя́т и к ба́снем уклоня́тся./ Ты же трезви́ся о всем,/ злопостражди́, де́ло сотвори́ благове́стника,/ служе́ние твое́ изве́стно сотвори́./ Аз бо уже́ жрен быва́ю,/ и вре́мя моего́ отше́ствия наста́./ По́двигом до́брым подвиза́хся,/ тече́ние сконча́х, ве́ру соблюдо́х./ Про́чее у́бо соблюда́ется ми вене́ц пра́вды,/ его́же возда́ст ми Госпо́дь в день он, Пра́ведный Судия́./ Не то́кмо же мне,/ но и всем возлю́бльшим явле́ние Его́.

Ко Ефесе́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние (глава́ 6):

Бра́тие!/ Возмога́йте во Го́споде и в держа́ве кре́пости Его́./ Облецы́теся во вся ору́жия Бо́жия,/ я́ко возмощи́ вам ста́ти проти́ву ко́знем диа́вольским./ Я́ко несть на́ша брань к кро́ви и пло́ти,/ но к нача́лом и ко власте́м, и к миродержи́телем тьмы ве́ка сего́,/ к духово́м зло́бы поднебе́сным./ Сего́ ра́ди приими́те вся ору́жия Бо́жия,/ да возмо́жете проти́витися в день лют и вся соде́явше ста́ти. / Ста́ните у́бо препоя́сани чресла́ ва́ша и́стиною,/ и обо́лкшеся в броня́ пра́вды,/ и обу́вше но́зе во угото́вание благовествова́ния ми́ра,/ над все́ми же восприи́мше щит ве́ры,/ в не́мже возмо́жете вся стре́лы лука́ваго разжже́нныя угаси́ти./ И шлем спасе́ния восприими́те,/ и меч духо́вный, и́же есть глаго́л Бо́жий.

Ко Ефесе́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние (глава́ 6):

Ча́да!/ Послу́шайте свои́х роди́телей о Го́споде,/ сие́ бо есть пра́ведно./ Чти отца́ твоего́ и ма́терь,/ я́же есть за́поведь пе́рвая во обетова́нии,/ да бла́го ти бу́дет и бу́деши долголе́тен на земли́./ И отцы́, не раздража́йте чад свои́х,/ но воспитова́йте их в наказа́нии и уче́нии Госпо́дни./ Раби́, послу́шайте госпо́дий свои́х по пло́ти, со стра́хом и тре́петом,/ в простоте́ се́рдца ва́шего, я́коже и Христа́,/ не пред очи́ма то́чию рабо́тающе, я́ко человекоуго́дницы,/ но я́коже раби́ Христо́вы,/ творя́ще во́лю Бо́жию от души́,/ со благоразу́мием служа́ще, я́коже Го́споду, а не я́ко челове́ком,/ ве́дяще, я́ко ко́ждо, е́же а́ще сотвори́т благо́е,/ сие́ прии́мет от Го́спода, а́ще раб, а́ще свобо́дь. / И госпо́дие, та́яжде твори́те к ним,/ послабля́юще им преще́ния,/ ве́дуще, я́ко и вам саме́м и тем Госпо́дь есть на Небесе́х,/ и обинове́ния лица́ несть у Него́.

На лити́и стихи́ры, глас 8:

О, благоутро́бия Бо́жия неизрече́ннаго,/ о, человеколю́бия неизглаго́ланнаго:/ яви́ бо нам Госпо́дь святи́теля чу́дна, Филаре́та велему́дреннаго,/ моли́твенника и печа́льника,/ судию́ и прови́дца,/ кни́жника и вети́ю,/ чудотво́рца и пра́ведника,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.

Я́коже патриа́рхом дре́вним иногда́,/ век до́лгий дарова́ ти Госпо́дь, святи́телю Филаре́те,/ е́же о гресе́х наро́да пла́кати,/ о царе́х моли́тися,/ о сла́ве Оте́чества Бо́га хвали́ти,/ корми́лом церко́вным му́дро пра́вити,/ па́дших воздвиза́ти к покая́нию,/ суд пра́ведный твори́ти,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.

И́же плато́новым многому́дрием не прельсти́выйся,/ ина́го Плато́на, архиере́я сла́вна,/ учени́к яви́лся еси́, богому́дре Филаре́те,/ не суему́дрием мирски́м просла́вився,/ но смиренному́дренно Христу́ и лю́дем послужи́л еси́,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.

Сла́ва, глас то́йже:

Я́ко прее́мник апо́стольский,/ во благове́стии Христо́ве до́бре потруди́лся еси́, святи́телю,/ е́же изложи́ти сло́во Бо́жие/ и писа́ния святы́х оте́ц росси́йскою ре́чию,/ удо́бь разумева́емою людьми́ земли́ на́шея,/ и пра́вила ве́ры и благоче́стия начерта́л еси́,/ ве́рным утвержде́ние подава́яй/ и заблу́ждшим путь к покая́нию указу́яй,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас// от вся́кия ну́жды и печа́ли.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Сосу́де избра́нный,/ слеза́ми омы́тый,/ благода́ти и ми́лости,/ я́ко ми́ра, испо́лненный,// Филаре́те, святи́телю прему́дрый.

Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве// и возра́дуются на ло́жах свои́х.

О́ко у́мное Це́ркве,/ све́том и́стины/ пресла́вно возсия́вшее,/ сто́лпе богомы́слия,// Филаре́те, избра́нниче Христо́в.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,// и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Царя́ Небе́снаго архитекто́н изря́дный,/ царе́й земны́х побо́рниче,/ труба́ злата́я богосло́вия,/ уста́ благоче́стия,// Филаре́те, святи́телю прехва́льный.

Сла́ва, глас 8:

Днесь Коло́мна имени́тая,/ пресла́вно возрасти́вшая тя,/ благоче́стием твои́м хва́лится,/ днесь оби́тель Тро́ицы Живонача́льныя,/ обре́тши мо́щи твоя́, я́ко сокро́вище пребога́тое, лику́ет,/ днесь Москва́ первопресто́льная святи́тельство твое́ велича́ет,/ днесь Русь свята́я пра́зднует све́тло// честну́ю па́мять твою́, Филаре́те, святи́телю достохва́льный.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Безневе́стная Де́во:

Тропа́рь, глас 4:

Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в,/ богому́дре святи́телю Филаре́те,/ и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным/ лю́дем пропове́дал еси́,/ мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным/ стра́ждущим яви́л еси́,/ я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный/ па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́./ Сего́ ра́ди дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу име́я,/ моли́ дарова́ти Це́ркви утвержде́ние// и душа́м на́шим спасе́ние.

На у́трени

На Бог Госпо́дь: тропа́рь святи́теля два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:

Ны́не ра́дуется душа́ твоя́, святи́телю Филаре́те,/ Го́споду предстоя́щи,/ облече́ бо тя в ри́зу спасе́ния,/ и, я́ко жениху́, возложи́ ти вене́ц,/ и, я́ко неве́сту, украси́ тя доброде́телей красото́ю,/ те́мже моли́ спасти́ся всем нам.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь,/ А́нгельский собо́р и челове́ческий род,/ освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный,/ де́вственная похвало́,/ из Нея́же Бог воплоти́ся и Младе́нец бысть пре́жде век сый Бог наш:/ ложесна́ бо Твоя́ Престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее Небе́с соде́ла./ О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь, сла́ва Тебе́.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:

Измла́да ве́лию любо́вь стяжа́л еси́ к Бо́гу,/ и си́ла Бо́жия в не́мощи пло́ти твоея́ соверши́ся, святи́телю Филаре́те,/ егда́ ни́ву земли́ Ру́сския ра́лом Боже́ственных слове́с возде́лал еси́. / Ны́не же, я́ко вре́мя жа́твы прии́де,/ испроси́ нам у Бо́га ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва,/ еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во,/ чистото́ю А́нгелы превозше́дшая,/ мене́, па́че всех персть бы́вша и оскверне́нна плотски́ми прегреше́ньми,/ очи́сти моли́тв Твои́х вода́ми,/ подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

По полиеле́и седа́лен, глас 4:

От ю́ности ру́ку возло́жь на ра́ло Христо́во,/ по́ты и слеза́ми мно́гими се́рдце до́бре угобзи́л еси́,/ клас духо́вный серпо́м смире́ния пожа́л еси́/ и, плод стори́чный собра́в,/ пи́щею духо́вною ты́сящи насы́тил еси́./ Сподо́би и нас ея́ прича́стниками бы́ти, пра́зднующих любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

О, всепе́тая Ма́ти! Усты́ святы́х просла́вленная,/ псалмы́ духо́вными воспе́тая,/ имены́ та́инственными нарече́нная,/ приими́ от нас, гре́шных, арха́нгелов глас,/ вопию́щих Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Благовести́х пра́вду// в Це́ркви вели́цей. Стих: Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость, и язы́к его́ возглаго́лет суд. Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 35 от полу́.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Па́стырю му́дрый Филаре́те,/ звездо́ светоза́рная,/ в Це́ркви Росси́йстей возсия́вшая,/ я́коже ина́я волхво́м иногда́,/ приведи́ и нас поклони́тися ро́ждшемуся Христу́ Спа́су/ и ми́ро покая́ния,/ лива́н милосе́рдия// и сми́рну дел благи́х принести́ Ему́.

Кано́н Богоро́дицы на 6 и свята́го на 8.

Кано́н свята́го, глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Помо́щник и Покрови́тель/ быстъ мне во спасе́ние,/ Сей мой Бог,/ и просла́влю Его́,/ Бог отца́ моего́/ и вознесу́ Его́,// сла́вно бо просла́вися.

Всеми́лостиве Го́споди,/ даждь ми мысль бла́гу и наста́ви се́рдце мое́/ во е́же просла́вити ди́внаго во святи́телех Филаре́та прехва́льнаго.

Я́ко плодоно́сная ветвь, от благочести́ваго ко́рене и свяще́нническаго дре́ва произше́д, свя́те Филаре́те,/ благода́ть архиере́йства досто́йно восприя́л еси́. / Сего́ ра́ди благода́рне псало́мски вопие́м:/ род пра́вых благослови́тся.

Юн ра́зум к Боже́ственным уче́нием напра́вив, прему́дре Филаре́те,/ да́же до честны́х седи́н в зако́не Госпо́дни поуча́лся еси́ день и нощь,/ сего́ ра́ди плод стори́чный Бо́гу прине́сл еси́.

Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во,/ я́коже во успе́нии Твое́м ми́ра не оста́вила еси́,/ бу́ди и нам Путеводи́тельница во Ца́рствие Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́, Го́споди,/ на ка́мени за́поведей Твои́х/ подви́гшееся се́рдце мое́,// я́ко еди́н свят еси́ и Госпо́дь.

Филаре́та Ми́лостиваго и́мя прие́м, святи́телю Филаре́те,/ сосу́д доброде́телей твои́х ми́лостию украси́л еси́,/ сего́ ра́ди я́ко оте́ц чадолюби́вый лю́дем росси́йским яви́лся еси́.

Во всем после́дуяй Боже́ственным отце́м,/ прему́дрость Бо́жию я́ко наста́вницу избра́л еси́, святи́телю,/ и, Це́ркве Росси́йския до́брый па́стырь быв,/ благоче́стию па́ству научи́л еси́.

Златоу́сту сла́вному си́лою сло́ва подо́бяся,/ Бо́га Сло́ва вои́стину возсла́вил еси́, святи́телю Филаре́те,/ те́мже слове́сными венцы́ тя велича́ем.

Богоро́дичен: Несть пречи́ста, я́ко Ты, Де́во,/ и несть гре́шен, я́ко аз, окая́нный,/ те́мже, безнаде́жен сый, на Тя упова́ние мое́ возлага́ю.

Седа́лен, глас 8:

Ты еси́ па́стырь до́брый и учи́тель богому́дрый,/ святи́телю о́тче Филаре́те,/ тобо́ю Бог украси́ Це́рковь Свою́/ и те́ло твое́, многоле́тно покрове́нное в земли́, нетле́нно яви́ лю́дем Свои́м./ Те́мже не преста́й моли́тися о хва́лящих тя и чту́щих па́мять твою́,/ прося́ оставле́ния грехо́в и спасе́ния душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творца́,/ я́ко Неискусобра́чная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая,/ све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́ мя,/ отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би/ и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́ша проро́к/ прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся,/ я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися/ и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше:/ услы́шах слух Твой и убоя́хся,// сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Христа́ Бо́га Помо́щника и Засту́пника при́сно име́я в се́рдце твое́м, святи́телю Филаре́те,/ я́ко дре́вле Моисе́й началово́ждь, в беда́х и искуше́ниих лю́ди укрепля́л еси́/ и науча́л еси́ взыва́ти к Нему́ я́ко Помо́щнику и Засту́пнику.

Сугу́бое попече́ние о ю́ных лю́дех име́л еси́, святи́телю Филаре́те,/ е́же бы́ти им благочести́вым, трудолюби́вым и рачи́тельно уча́щимся зако́ну Госпо́дню/ и служи́ти Це́ркви на похвалу́ и Оте́честву на по́льзу.

Любо́вь Небе́сную на земли́ ева́нгельски стяжа́вый,/ горе́ упра́вил еси́ ду́шу твою́, пресла́вне Филаре́те,/ наставля́я ве́рныя лю́ди го́рняя помышля́ти, а не себе́ угожда́ти.

Богоро́дичен: Сове́та преве́чнаго смотре́ние разуме́в проро́к,/ та́йну рождества́ Де́вы преднапису́яй, взыва́ше:/ возвеселю́ся о Бо́зе, Спа́се Мое́м.

Песнь 5

Ирмо́с: Сою́зом любве́ связу́еми апо́столи,/ влады́чествующему все́ми себе́ Христу́ возло́жше,/ кра́сны но́ги очища́ху,// благовеству́юще всем мир.

Апо́стольское рече́ние, я́ко си́ла Бо́жия в не́мощи соверша́ется,/ на тебе́ испо́лнися, святи́телю. / Ты бо, не́мощен пло́тию, па́жить земли́ Ру́сския Боже́ственными словесы́ возде́лал еси́/ и мно́гия лю́ди ко Христу́ приве́л еси́.

Благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лнься,/ сло́во Бо́жие ре́вностно пропове́дал еси́/ и та́йну Пресвяты́я Тро́ицы и воплоще́ния Бо́га Сло́ва преизя́щно изъясни́л еси́./ Ны́не же Бо́гу предстоя́,/ моли́ся о почита́ющих тя, Филаре́те достопа́мятне.

Я́ко зе́ницу о́ка и сокро́вище многоце́нное,/ храни́ти ве́ру Правосла́вную запове́дал еси́ нам, святи́телю Филаре́те,/ в ней бо есть утвержде́ние Це́ркве и Оте́чества благоде́нствие.

Богоро́дичен: О́тчую Прему́дрость во утро́бе Свое́й носи́вшая, Влады́чице,/ в нощи́ ми́ра блужда́ющих к све́ту Христо́ву наста́ви и сою́зом любве́ соедини́,/ я́ко Богоро́дица еси́ и Ма́ти Све́та.

Песнь 6

Ирмо́с: Возопи́х всем се́рдцем мои́м к Ще́дрому Бо́гу,/ и услы́ша мя от а́да преиспо́дняго,/ и возведе́// от тли живо́т мой.

Прему́дростию Бо́жиею вразумля́емь,/ я́ко Соломо́н му́дрый, суд пра́вый и ми́лостивый потща́лся еси́ твори́ти,/ да ве́дают лю́дие, я́ко пра́ви суть пути́ Госпо́дни.

Ве́дая го́рькия рабо́ты и тяготы́ жития́ земледе́лателей, святи́телю Филаре́те,/ потща́лся еси́ помощи́ росси́йскому госуда́рю/ провозгласи́ти лю́дем ча́емое свобожде́ние.

О, любы́ Бо́га Отца́, распина́ющая,/ любы́ Сы́на, распина́емая,/ и любы́ Ду́ха Свята́го, торжеству́ющая си́лою кре́стною, / благогове́йне взыва́л еси́, святи́телю Филаре́те.

Богоро́дичен: О, Де́во Пречи́стая,/ Сло́вом Бо́жиим, да бу́дет, отрази́ла еси́ от Себе́ зако́нное по естеству́ недоуме́ние,/ егда́ Гаврии́л Арха́нгел Ти предста́, благовеству́я рождество́ Емману́ила,/ благогове́йне взыва́л еси́, святи́телю Филаре́те.

Конда́к, глас 2:

Я́ко и́стинный подража́тель преподо́бнаго Се́ргия,/ доброде́тель измла́да возлюби́л еси́, богоблаже́нне Филаре́те,/ я́ко па́стырь пра́ведный и испове́дник непоро́чный,/ по святе́м преставле́нии от безбо́жных поруга́ние и поноше́ния прия́л еси́,/ Бог же зна́меньми и чудесы́ тя просла́ви// и засту́пника Це́ркве на́шея яви́.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася,/ но, посреде́ пла́мене вве́ржени,/ ороша́еми поя́ху:// благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Я́коже Елисе́й иногда́ ми́лоть Илиину́,/ клобу́к от гро́ба святи́теля Алекси́я прия́л еси́, святи́телю Филаре́те,/ да благода́ть сугу́бую получи́ши, воспева́я:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

А́ще и чтил еси́ царя́ земна́го,/ но раболе́пствовати пред ним не восхоте́л еси́, святи́телю,/ Царю́ же Небе́сному боголе́пную честь воздава́л еси́, взыва́я:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Рабо́тая Го́сподеви со стра́хом,/ не взира́л еси́ на похвале́ния и поноше́ния, святи́телю Филаре́те,/ то́кмо в се́рдце с тре́петом взыва́л еси́ к Судии́ Пра́веднейшему:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ум чист, чу́вства до́брая и во́лю благу́ю,/ я́ко еди́но во о́браз Тро́ицы Святы́я име́я, святи́телю Филаре́те,/ Тро́ицы единосу́щие просла́вил еси́, взыва́я:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Отрокови́це Пречи́стая,/ чудеси́ рождества́ Твоего́ дивя́щеся,/ Избра́вшему Тя зове́м:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия/ блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе,/ царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное/ и, совокупле́ни, и́мже не свари́шася огне́м,/ Держа́вствующему досто́йную воспева́ху песнь:/ Го́спода по́йте, дела́,// и превозноси́те во вся ве́ки.

Егда́ благи́й Госпо́дь попусти́ пове́трие губи́тельное во гра́де Москве́,/ тогда́ ты, святи́телю Филаре́те, к покая́нию и моле́бствию наро́д призыва́л еси́ взыва́ти:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

И́же моли́твами твои́ми исцеле́ние обре́тшии/ и спасе́ние от сме́рти улучи́вшии,/ благода́рственное пе́ние принесо́ша, глаго́люще:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

Отце́м святы́м подража́я,/ уста́вы и́ночеству препо́дал еси́, свя́те,/ да А́нгелом сослу́жат и́ноков собо́ри и с ни́ми ли́ки неве́ст Христо́вых, взыва́юще:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Цари́цу Небесе́ и земли́, А́нгелов со́нми и челове́ков собо́ри,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня/ и Безсме́ртныя Трапе́зы/ на го́рнем ме́сте/ высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те, наслади́мся,/ возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся,// Его́же велича́ем.

Ре́вностию по Бо́зе на высоту́ доброде́телей возше́д,/ сла́вы ми́ра сего́ удаля́лся еси́, свя́те,/ взыску́яй сла́вы то́кмо от Христа́,/ Той бо есть еди́ный Царь ми́ра и Спас душ на́ших.

Егда́ сверши́ся кончи́на свята́я твоя́,/ возскорбе́ша лю́дие росси́йстии, достохва́льне святи́телю,/ ты же не оста́вил еси́ их си́ры,/ дерзнове́нно моля́ся еди́ному Царю́ ми́ра и Спа́су душ на́ших.

Торжеству́йте, лю́дие,/ святи́теля Филаре́та па́мять чту́ще,/ и́же служи́тель до́ма Богоро́дицы быв,/ просла́ви Ту, я́ко в моли́твах неусыпа́ющую Засту́пницу.

Богоро́дичен: Русь Свята́я, лику́й ны́не,/ за тя бо мо́лит Сы́на Своего́/ Пречи́стая Богоро́дица Де́ва с Филаре́том приснохва́льным/ и все́ми святы́ми твои́ми.

Свети́лен:

Я́ко благоче́стия лампа́ду светолу́чну,/ ри́тора преизя́щна, па́стыря милосе́рдна, судию́ прему́дра,/ прииди́те, ве́рнии, Филаре́та благопода́теля любо́вию ублажи́м.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Что Ти принесе́м, Благода́тная, ру́ки иму́ще оскверне́ны?/ Ка́ко воспое́м Тя, уста́ иму́ще нечи́ста?/ Ка́ко восхва́лим Тя, се́рдце иму́ще лука́во?/ Оба́че моли́твами святи́теля Филаре́та взыва́ем Ти:/ ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 5.

Подо́бен: Ра́дуйся, живоно́сный Кре́сте:

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те!/ Та́инство Креста́ позна́вый/ и стезе́ю неботе́чною/ чрез ско́рби и сла́ву ми́ра ше́ствовавый,/ пред цари́ и ни́щими/ сло́во кре́стное глаго́лал еси́/ и сие́ нело́жно житие́м запечатле́л еси́,// прие́м от Го́спода вене́ц и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те!/ Ты Христу́ во́лею после́довал еси́,/ не то́кмо на Фаво́ре во сла́ве с Ним бы́ти жела́вый,/ но и на Голго́фу ве́рно возше́дый,/ по сме́рти же поруга́нию телесе́ пре́дан был еси́/ и, я́ко зерца́ло све́тлое Со́лнца и́стины,/ стране́ Росси́йстей яви́лся еси́.// Сего́ ра́ди обре́л еси́ у Го́спода вене́ц и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те!/ Ты и́го Христо́во благо́е до́бре поне́сл еси́,/ ри́зу души́ своея́ истка́в,/ светле́йшу па́че риз земны́х./ Благода́ть же Бо́жия,/ ю́же по́двигом та́йным стяжа́в,/ яви́ тя те́пла моли́твенника/ и да́ром проро́чества, зна́меньми и чудесы́ просла́ви тя. // Сего́ ра́ди тя ублажа́ем.

Сла́ва, глас 2:

О, Филаре́те сла́вный,/ сло́ву и́стины де́лом после́дуя,/ по́двигом сокрове́нным подвиза́лся еси́,/ те́мже, я́ко и апо́столом иногда́,/ даде́ся ти власть от Христа́ Бо́га/ бе́сы изгоня́ти и немощны́я цели́ти,/ гряду́щая прорица́ти и от бед избавля́ти./ Сего́ ра́ди у́бо просла́вльшаго тя Го́спода сла́вы/ умиле́нною душе́ю// правосла́вно велича́ем.

И ны́не, Богоро́дичен:

Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,// сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.

На Литурги́и

Блаже́нны от кано́на, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,// и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы, внуши́те, вси живу́щии по вселе́нней. Апо́стол ко Ефесе́ем, зача́ло 233. Аллилу́ия, глас 4: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости. Стих: Язы́к его́ возглаго́лет суд. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:

Молитва

О, преславне и богомудре святителю Христов Филарете, Российския Церкве светильниче, земли нашея похвало и граду Москве украшение! Ты житием и служением твоим трием вселенским святителем был еси подобник:
Василию Великому – яко бытие сущих изъяснил еси, Церкве Божия и Таин Христовых строитель добрый явился еси, иноческих уставов быв ревностный исполнитель и покровитель;
Григорию Богослову – яко неботаинственных созерцаний о Святей Троице и о Бозе Слове сподобился еси и сих искусный провозвестник явился еси;
Иоанну Златоустому – яко неустанный проповедник и учитель покаяния народа Божия был еси.
И ныне, вкупе с ними предстоя во славе Престолу Божию и ходатайствуя о нас, моли Церкви Российстей на камени исповедания Православныя веры утвержденней быти, стране нашей мир и единение даровати, пастырем слово Божественныя Истины право правити, град Москву и паству твою от всяких напастей сохранити.
Призри с Небесе, святителю, на ны, чада твоя, и даруй нам теплым твоим ходатайством ко Господу в заповедех Его преспевати, веру тверду, любовь нелицемерну и благочестие до последняго часа смертнаго сохранити, да непостыдно предстанем Спасителю нашему Господу Иисусу Христу, Емуже со Отцем и Святым Духом подобает слава, честь и поклонение ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

(Молитва утверждена Священным Синодом в составе акафиста свт. Филарету 24.12.2004.)

Минея дополнительная. 19-е ноября. Святителя Филарета, митрополита Московскаго и Коломенскаго, чудотворца

Святитель Филарет (Дроздов), митрополит Московский и Коломенский + Православный Церковный календарь










Православный Церковный календарь 2022





Праздники и посты
в 2022 году.
Новый стиль
Старый стиль











Дни памяти: 5 октября (Моск. Свт.), 19 ноября

Иконы





Молитвы

5 октября

Тропарь святителей Московских

глас 4

Первопрестольницы Российстии,/ истиннии хранителие апостольских преданий,/ столпи непоколебимии, православия наставницы,/ Петре, Алексие, Ионо, Филиппе и Ермогене,/ Владыку всех молите/ мир вселенней даровати// и душам нашим велию милость.

Кондак святителей Московских

глас 3

Во святителех благочестно пожисте/ и люди к богоразумию настависте,/ и добре Богу угодисте,/ сего ради от Него нетлением/ и чудесы прославистеся,// яко ученицы Божия благодати.

Величание

Величаем вас,/ святителие Христовы,/ Петре, Алексие, Ионо, Филиппе и Ермогене,/ и чтим святую память вашу,/ вы бо молите за нас// Христа Бога нашего.

19 ноября

Тропарь святителя Филарета

глас 4

Духа Святаго благодать стяжав,/ богомудре святителю Филарете,/ истину и правду разумом просвещенным/ людем проповедал еси,/ мир и милость сердцем умиленным/ страждущим явил еси,/ яко учитель веры и страж неусыпный/ паству российскую жезлом правости сохранил еси./ Сего ради дерзновение ко Христу Богу имея,/ моли даровати Церкви утверждение// и душам нашим спасение.

Кондак святителя Филарета

глас 2

Яко истинный подражатель преподобнаго Сергия,/ добродетель измлада возлюбил еси, богоблаженне Филарете,/ яко пастырь праведный и исповедник непорочный,/ по святем преставлении/ от безбожных поругание и поношения приял еси,/ Бог же знаменьми и чудесы тя прослави// и заступника Церкве нашея яви.

Сайты приходов:

Храм свт. Филарета Московского с. Буюклы (Южно-Сахалинская епархия)

Домовый храм мц. Татианы при МГУ им. М.В.Ломоносова г. Москва (Московская епархия (городская))

Храм во имя свт. Филарета Московского г. Алматы (Астанайская епархия)

Храм свт. Филарета Московского с. Толька (Салехардская епархия)

Храм Филарета, митрополита Московского г. Лобня (Московская епархия (областная))

Филаретовский храм дер. Малеевка (Московская епархия (областная))

Алексеевский ставропигиальный женский монастырь г. Москва (Ставропигиальные монастыри РПЦ)

Приход в честь Святителя Филарета Митрополита Московского с. Тукан (Уфимская епархия)

Храм Святителя Филарета дер. Речки (Пинская епархия)

Храм свт. Филарета Московского г. Зеленоград (Московская епархия (городская))

Статьи на Православие.Ru

Человек Церкви
Протоиерей Александр Шаргунов

Все помнят его столь актуальные сегодня слова: «Люби врагов твоих, поражай врагов Отечества, гнушайся врагами Божиими».

Когда на дворе эпидемия…
Иеросхимонах Валентин (Гуревич)

История свидетельствует: во время эпидемий градус агрессивности повышается, и поэтому позиция святителя Тихона – прежде всего соблюсти заповедь о любви к врагам – так актуальна сегодня.

«Святитель Филарет – наш предок. Но только никому об этом не говори!»
Духовным своим зрением святитель Филарет прозревал на сто лет и дальше!..
Чтобы Библию понимать, ее надо читать
Иеромонах Ириней (Пиковский)

Если для времени святителя Филарета основной проблемой было отсутствие возможности приобрести святоотеческие комментарии к Библии, то в наше время одной из самых распространенных проблем является отсутствие свободного времени для чтения Библии и святоотеческой литературы.

Божественная литургия в Сретенском монастыре в Неделю 27-ю по Пятидесятнице
19 ноября / 2 декабря 2018 г.

Неделя 27-я по Пятидесятнице. Сретенский монастырь. Божественная литургия. Хор Сретенского монастыря. (MP3 файл. Продолжительность 1:14:36 мин. Размер 68.4 Mb)

Всенощное бдение в Сретенском монастыре накануне Недели 27-й по Пятидесятнице
18 ноября / 1 декабря 2018 г. Суббота 27-й седмицы по Пятидесятнице. Сретенский монастырь. Великая вечерня, утреня. Хоры Сретенского монастыря и Сретенской духовной семинарии. (MP3 файл. Продолжительность 2:44:28 мин. Размер 150.6 Mb)
Вcенощное бдение в Сретенском монастыре накануне дня памяти святителя Филарета, митрополита Московского и Коломенского
18 ноября / 1 декабря 2016 г. Четверг 24-й седмицы по Пятидесятнице. Сретенский монастырь. Великая вечерня, утреня. Хор Сретенской духовной семинарии. (MP3 файл. Продолжительность 2:13:58 мин. Размер 96.5 Mb)
Филарет Великий
Диакон Георгий Малков

«Если же закон, живущий в сердцах, изгоняется ложным просвещением и необузданной чувственностью, нет жизни в законах писаных, повеления не имеют уважения… своеволие идет рядом с угнетением, и оба приближают общество к падению», – писал митрополит Филарет.

Божественная литургия в Сретенском монастыре в Неделю 26-ю по Пятидесятнице
19 ноября / 02 декабря 2012 г. Неделя 26-я по Пятидесятнице. Память святителя Филарета (Дроздова), митрополита Московского и Коломенского. Сретенский монастырь. Божественная литургия. Хор Сретенского монастыря. (MP3 файл. Продолжительность 1:13:40 мин. Размер 53.1 Mb)
Всенощное бдение в Сретенском монастыре накануне Недели 26-й по Пятидесятнице
18 ноября / 1 декабря 2012 г. Суббота 26-й седмицы по Пятидесятнице. Сретенский монастырь. Великая вечерня, утреня. Хор Сретенского монастыря. (MP3 файл. Продолжительность 2:43:22 мин. Размер 117.7 Mb)
Житие святителя Филарета (Дроздова), митрополита Московского и Коломенского
17 сентября 1867 года митрополит Филарет по окончании ранней Литургии в лаврской крестовой церкви сказал своему духовнику архимандриту Антонию: «Я ныне видел сон, и мне сказано: береги 19 число».

– «Владыко святый! Разве можно верить сновидениям и искать в них какого-нибудь значения?» – усомнился отец Антоний. Но святитель с твердой уверенностью проговорил: «Не сон я видел – мне явился родитель мой и сказал мне те слова. Я думаю с этого времени каждое 19 число причащаться Святых Тайн».

Проблема культуры в творениях святителя Филарета, митрополита Московского и Коломенского
Владимир Мельник

С вопросами литературы и эстетики святитель Филарет непосредственно столкнулся еще в ту пору, когда он, будучи иеродиаконом, разрабатывал конспект для преподавания высшей риторики в Александро-Невской академии. В его программу входило преподавать слушателям академии «Демосфена, Цицерона, Плиния… Августина, также лучших отечественных проповедников и светских писателей».

День памяти святителя Филарета, митрополита Московского и Коломенского
Житие — Святитель Филарет и культура — Личность святителя — Вопросы священнику — Избранные творения святителя Филарета на сайте Православие.

Ru

Московское служение
Елена Лебедева

5 лет назад, в июне 2004 года, мощи святителя Филарета (Дроздова) были перенесены в восстановленный храм Христа Спасителя. На Московскую архиерейскую кафедру святитель Филарет был назначен летом 1821 года. Почти полвека Москва жила под попечением великого пастыря. Многое из наследства, которое оставил святитель столице, сохранилось до наших дней.

Митрополит Московский Филарет (Дроздов) как ученый-библеист, иерарх и проповедник. Часть 2
Дмитрий Рыбаков

Касаясь истории возникновения перевода Священного Писания на более близкий нам литературный язык, стоит заметить, что необходимость такого текста Библии была уже в начале XIX века проблемой весьма ощутимой — как с точки зрения существенно изменившихся за XVIII столетие литературных вкусов русского общества, так и в связи с «расцветом» в России различного рода мистических обществ, распространявших свое влияние на умы практически всей нашей общественной элиты.

Митрополит Московский Филарет (Дроздов) как ученый-библеист, иерарх и проповедник. Часть 1
Дмитрий Рыбаков

Пастырский опыт одного из величайших иерархов Русской Церкви, выдающегося проповедника современности митрополита Московского и Коломенского Филарета (Дроздова), несмотря на смену эпох и общественных настроений, по сей день остается неиждиваемым источником отеческой мудрости, архипастырской любви и тончайшего проповеднического мастерства, оставленного в наследие Православной Русской Церкви.

К литературной переписке митрополита Филарета и А. С. Пушкина
Священник Иоанн Малинин

В 1799 году, 26 мая по юлианскому календарю, родился великий русский поэт А. С. Пушкин. В XX и XXI веках эта дата соответствует 8 июня по новому стилю. Публикуемая статья посвящена известной поэтической переписке Пушкина и святителя Филарета Московского. Знаменательно, что поэт, не ожидавший архиерейского отклика на скептические стихотворные размышления о смысле жизни, пометил их своим днем рождения.

© ПРАВОСЛАВИЕ.RU

Святитель Филарет, митрополит Московский

19 ноября/2 декабря

Митрополит Московский и Коломенский Филарет (Дроздов), несомненно, является важнейшей фигурой в истории Русской Церкви XIX века. Он был ученым богословом, политическим деятелем, подвижником благочестия, причисленным к лику святых, проповедником и поэтом. Святитель Филарет Московский прожил долгую жизнь, по словам русского историка-богослова о. Георгия Флоровского, просуществовавший «буквально от завоевания Крыма до Великих реформ». Митрополит Филарет родился в 1782 году, а отошел в вечность в 1867 году. Он был епископом Московским почти полвека (1821-1867), а его статус в конце жизни был таков, что современники называли его митрополитом Московским. Всея Руси, «прирожденный Патриарх» Русской Церкви.

Митрополит Филарет оставил более 200 опубликованных работ по широкому кругу вопросов, включая богословие, русскую и всеобщую церковную историю, толкование канонов Церкви, гомилетику, государственное законодательство и другие научные темы.

Митрополит Филарет (Василий Михайлович Дроздов) родился 26 декабря 1782 года в г. Коломне Московской губернии в семье диакона, впоследствии ставшего священником. С 1791 г. юный Василий Дроздов учился в Коломенской семинарии, а с марта 1800 г. — в Московской Свято-Троицкой духовной семинарии, которую окончил 21 декабря 1803 г. По окончании семинарии В.М. Дроздов был назначен в свою альма-матер профессором греческого и древнееврейского языков; с 30 августа 1806 г. профессор поэзии и проповедник в Троице-Сергиевой Лавре; с 14 января 1808 г. профессор риторики и ораторского искусства. 16 ноября 1808 г. В.М. Дроздов был пострижен в монахи с именем Филарет. В ноябре 1808 года преподобный Филарет был рукоположен во иеродиакона, а 1 марта 1809 года, он был назначен деканом Санкт-Петербургской духовной семинарии и профессором философии Санкт-Петербургской духовной академии.

28 марта 1809 г. иеродиакон Филарет был рукоположен во иеромонаха, а в августе 1809 г. назначен благочинным Александро-Невского Духовного училища в Петербурге. 8 февраля 1810 года он получил степень бакалавра в Санкт-Петербургской духовной академии.

8 июля 1811 года иеромонах Филарет был возведен в сан архимандрита, а 11 марта 1812 года назначен ректором и профессором Санкт-Петербургской духовной академии. 27 марта 1812 года он был поставлен игуменом Георгиевского монастыря Новгородской епархии, сохранив при этом должность ректора и профессора Академии.

13 августа 1814 года за собрание сочинений архимандриту Филарету была присуждена степень доктора богословия. 30 августа 1814 года архимандрит Филарет был назначен членом Комиссии по духовным школам, а в 1816 году — членом Русского библейского общества. В марте 1816 года он был поставлен игуменом Новоспасского монастыря в Москве, сохранив за собой должность ректора и профессора Академии.

2 июня 1816 г. он стал членом Комиссии по юридическим делам о православных священнослужителях; 16 июня 1816 г. член Совета Общества Милосердия; 3 марта 1817 г. член Строительного комитета при Петербургской духовной академии; а с 7 апреля 1817 г. член Центрального управления училищ. 5 августа 1817 года архимандрит Филарет был возведен в сан епископа Ревельского, викария Санкт-Петербургской епархии. 21 сентября 1818 г. избран действительным членом Российской академии, 15 марта 1819 г., назначен архиепископом Тверским и членом Святейшего Синода, 26 сентября 1820 года назначен архиепископом Ярославским и Ростовским, а 3 июля 1821 года назначен архиепископом Московским.

22 августа 1826 года Высокопреосвященнейший Филарет стал митрополитом Московским и Коломенским, где и оставался до самой смерти. Митрополиту Филарету также было предоставлено полное или почетное членство во многих других научных, культурных и благотворительных объединениях. Неоднократно митрополит Филарет был удостоен многих важных церковных и светских наград.

Помимо вышеперечисленного, митрополит Филарет был известен как выдающийся иерарх русского, всеправославного и вселенского значения, выдающийся ученый, знаток всеобщей церковной истории и церковных канонов, виднейший проповедник его время.

С именем митрополита Филарета связаны многие важные события в истории России и российского государства XIX века.

Сторонник православного правления, святитель Филарет составил многие законодательные документы Российской империи. В 1823 году по указанию царя Александра I он составил и хранил в тайне указ о назначении Николая Павловича Романова наследником престола. Николай I наградил святителя Филарета за верность Престолу в этой критической ситуации. 22 августа 1826 года, в день коронации, Николай I возвел Филарета в сан митрополита. Действуя от имени Церкви в проблемах между Церковью и государством, митрополит Филарет (если позволяли обстоятельства) излагал свои позиции и предлагаемые решения. Они всегда были настолько основательны, что в сфере церковной политики просто невозможно было не считаться с авторитетным мнением этого могущественного деятеля. Святитель внес непосредственный творческий и решающий организационный вклад в осуществление Синодального перевода Библии на русский язык.

Помимо его проповедей и других произведений, есть еще один памятник участию митрополита Филарета в русской литературе. Это поэтический диалог митрополита Филарета с Александром Пушкиным. В мае 1828 года унылый Пушкин написал знаменитые строфы: «Дар напрасно, подарок случайно». Их подарила ему Елизавета Хитрово, духовное чадо митрополита. Московский иерарх, оценивший талант поэта, прочел в этих стихах «вопль заблудшей души, ропот саморазрушительного уныния» и, как духовный врач, ответил возвышающим посланием:0005

Не напрасно и не случайно
Жизнь дарована мне Богом
И не без Божией сокровенной воли
На смерть приговорена.
Сам я силой воли
Зло вызвал из темной бездны
И душу свою наполнил я страстью,
Сомнениями разум мой будя.
Помяни Того, кого я забыл
Пронзи светом мрак мыслей
То будет, чрез Тебя создано
Сердце чистое, ум ясный

Это вдохновенное молитвенное излияние о поэте, страдающем от мрачных мыслей, есть живое выражение нужды души, еще не вошедшей в животворящий свет забытого ею Божия и потому мучимого мраком недоумение и ошибка. В то же время он указывает на главный источник исцеления. Пушкин понимал это. Растроганный и приведенный в чувство, он выразил благодарность своему целителю следующим стихотворением:

Во времена веселья и праздной скуки…
…И ныне с духовной высоты
Ты простер руку ко мне
И своей кроткой и любящей силой
Усмири мои буйные фантазии
Сожжена огнем твоим душа моя
Отринута земная суета мрака
Внимая серафимовой арфе
В священный террор поет

Московский святитель оказал влияние на культурный мир своего времени, особенно на таких писателей, как Гоголь, Тютчев, Жуковский, Хомяков и даже Достоевский.

13 декабря 1827 года принят в почетные члены Академии наук. 19 октября избран действительным членом Академии наук, академиком по отделению русского языка и литературы.1841.

Митрополит Филарет скончался 19 ноября 1867 года.

Чудеса святителя Филарета Митрополит Московский (1782-1867)

Похоже, в вашем браузере отключен JavaScript.
Для использования функций этого веб-сайта в вашем браузере должен быть включен JavaScript.

  • Антиквариат и предметы коллекционирования
  • Художественная литература
    • Детские книги
  • Method & Theory
    • Archaeological Method & Theory
      • Method, Excavation, & Survey Techniques
      • Theory
      • Biological Sciences
        • Osteoarchaeology, Biological Anthropology
        • Zoology & Archaeozoology
        • Botany, Plants
      • Environmental & Earth Науки
    • Наследие и сохранение
    • Ландшафтная археология
    • Морская археология, корабли и судоходство
    • Numismatics: Coins & Medals
    • Textiles & Weaving, Clothing & Stitchery
    • Weapons & Warfare, Military Equipment
  • British Archaeology
  • Prehistory
    • European Prehistory
      • Palaeolithic
      • Mesolithic
      • Neolithic
      • Bronze Age
      • Железный век
      • Наскальное искусство
      • Британия и Ирландия
    • Эгейское/Средиземноморское предыстория
      • Etruscan
      • Minoan
      • Mycenaean
    • Early Hominids & Human Evolution
  • Egypt & Near East
    • Astronomy and Ancient Calendars
    • Ancient Egypt & Egyptology
      • Archaeology
      • Pre-Dynastic
      • Graeco- Римский
      • Коптский
      • Религия
      • Язык и тексты
    • Древний Ближний Восток и Кипр
      • Левант
      • Cyprus
      • Anatolia
      • Mesopotamia
      • Iran
      • Religion
      • Language & Texts
    • Islam & the Middle East
      • Archaeology
      • Art & Architecture
      • History
      • Language & Literature
      • Modern Society & Culture
  • Мировая археология
    • Африка
      • Искусство и археология
      • Колониальная Африка
      • Prehistory
      • Medieval
      • North Africa
      • Modern History & Politics
    • The Americas
      • North America
      • Meso America
      • Caribbean
      • South America
    • Asia
      • South Asian Archaeology & History (India , Пакистан, Бангладеш, Шри-Ланка)
      • Археология и история Центральной Азии
      • Археология и история Дальнего Востока (Китай, Япония, Корея)
    • Австралия и Pacific
      • Нативная археология и история
      • Королевные искусства, древние и современные
      • Colonial & Modern, Arts, Archeology, и история
  • Classical World
  • . Эллинистический мир
    • Археология
    • Искусство и архитектура
    • История
    • Язык и литература
    • Философия
    • Религия
    • Общество и культура
  • Рим и римские провинции
    • Археология
    • Искусство и архитектура
    • Carthage
    • ИСТОРИЯ
    • Язы
    • Римская Британия
  • Средневековый мир
    • Поздняя античность и Византия
      • Археология
      • Искусство и архитектура
      • ИСТОРИЯ
      • Язык и литература
      • Раннее христианство и патристика
    • Anglo-Saxon, Viking & Rangeiveal Europe (до AD1000)
      • , Viking & End Mediveal Europe (до AD1000).
      • История
      • Язык и литература
    • Остальная Европа
      • Археология
      • История
      • Язык и литература
  • Medieval Europe (c. 1000 – 1500)
    • Archaeology
    • Art & Architecture
    • History
    • Language & Literature
      • English
      • Germanic
      • Romance
    • Religion
    • Society & Culture
    • Средневековая Британия
  • Постсредневековье
    • Американская история
    • Археология раннего Нового времени
    • Современная, промышленная археология
    • Ренессанс
    • Ранняя современная история
    • Современная история
    • Военная история
  • Природной мировой
    • Наскальное искусство
    • Классическое искусство
    • Исламское искусство
    • Средневековое искусство
    • Искусство эпохи Возрождения
    • Викторианское искусство
    • Modern Art
    • Decorative Arts
  • Architecture
    • Egyptian
    • Classical
    • Medieval
    • Industrial
    • Victorian
    • Sacred
    • Modern
  • Theatre & Performing Arts
  • Music
  • Literature & Философия
    • Философия
      • Древняя
      • Средневековая
      • Современная
    • Литературоведение
    • Poetry
      • African Poetry
      • American Poetry
      • Asian Poetry
      • European Poetry
      • Gay & Lesbian Poetry
    • Language & Literature
      • Germanic
      • English
      • Hispanic
      • Romance
      • Slavic
      • Yiddish
      • Мемуары и биографии
        • Биографии
      • Новогреческий язык
  • Культурология
    • Media
    • Yiddish & Jewish Culture
    • Anthropology
    • Film, Television & Visual Culture
    • English Language & Culture
    • Hispanic Studies
      • Language & Literature
        • Golden Age
        • Latin America
    • German Языки и культуры
    • Романские языки и культуры
    • Славянские языки и культуры
  • Наука и социальные науки
    • Medicine & Disease
    • Materials Science & Engineering
    • Politics, Economics and Law
      • Economic History
      • Political History
      • Political Sciences
      • Law
    • Sociology
    • Education
    • Psychology & Psychotherapy
  • Теология
    • Христианство
    • Сравнительное религиоведение
    • Восточные религии
    • Ислам
    • Иудаизм
  • Другие предметы
    • Еда и кулинария, диета
    • Путешествия и отдых
  • Подробности

    Краткая жизнь недавно канонизированного московского митрополита XIX века прослеживается в рассказах о чудесах девятнадцатого века.

    Добавить комментарий

    Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

    Related Posts