Канон об усопшем читаемый на 40 дней: Канон за единоумершего (об усопшем)

Разное

Канон за единоумершего (об усопшем)

Еди­но­умер­ший (еди­но­усоп­ший) – это один умер­ший чело­век за кото­ро­го чита­ет­ся канон, где все упо­ми­на­ния о нем даны в един­ствен­ном числе.

Аудио:

25:12

 

Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Хри­сте́ Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Чита­ет­ся три­жды, с крест­ным зна­ме­ни­ем и пояс­ным покло­ном.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти гре­хи́ на́ша; Влады́ко, про­сти́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посе­ти́ и исце­ли́ не́мощи на́ша, и́мене Тво­е­го́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй (три­жды). Сла­ва, и ныне:

О́тче наш, Иже еси́ на небесе́х, да свя­тит­ся имя Твое́, да прии́дет ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небе­си́ и на зем­ли. Хлеб наш насущ­ный даждь нам днесь; и оста­ви нам дол­ги на́ша, я́коже и мы остав­ля­ем долж­ни­ком нашим; и не вве­ди нас во иску­ше­ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди, поми́луй (12 раз). Сла­ва, и ныне:

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу (поклон.)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Хри­сту́, Царе́ви на́шему Бо́гу (поклон.)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Само­му Хри­сту́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон.)

Псалом 90

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: засту́пник мой еси́ и прибе́жище мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́. Я́ко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи, и от сло­ве­се́ мяте́жна, плещ­ма́ Свои́ма осени́т тя, и под кри­ле́ Его́ наде́ешися, ору́жием обы́дет тя и́стина Его́. Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стре­лы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тьме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго. Паде́т от стра­ны́ твое́й ты́сяща, и тьма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши и воздая́ние гре́шников у́зриши. Я́ко Ты, Го́споди, упова́ние мое́; Вы́шняго положи́л еси́ прибе́жище твое́. Не прии́дет к тебе́ зло, и ра́на не прибли́жится теле­си́ тво­е­му́, я́ко А́нгелом Свои́м запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твои́х. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою́; на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и зми́я. Я́ко на Мя упо­ва́, и изба́влю и; покры́ю и, я́ко позна́ и́мя мое́. Воззове́т ко Мне, и услы́шу его́, с ним есмь в ско́рби, изму́ его́ и просла́влю его́, долгото́ю дней испо́лню его́ и явлю́ ему́ спасе́ние мое́.

Сла­ва, и ныне: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Тебе́, Бо́же (три­жды).

Го́споди, поми́луй (три­жды).

Тропарь, глас 8‑й

Глубино́ю му́дрости человеколю́бно вся стро́яй и поле́зное всем подава́яй, еди́не Соде́телю, упоко́й, Го́споди, ду́шу раба́ Тво­е­го́ (рабы́ Тво­ея́, раб Твои́х): на Тя бо упова́ние воз­ло­жи́ (возложи́ша), Твор­ца́ и Зижди́теля и Бо́га на́шего.

Сла­ва, и ныне: Бого­ро­ди­чен: Тебе́ и сте́ну, и приста́нище и́мамы, и моли́твенницу благоприя́тну к Бо́гу, Его́же роди­ла́ еси́, Богоро́дице безневе́стная, ве́рных спасе́ние.

Псалом 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́. Наипа́че омы́й мя от беззако́ния мое́го, и от гре­ха́ мое́го очи́сти мя. Я́ко беззако́ние мое́ аз зна́ю, и грех мой пре­до мно́ю есть вы́ну. Тебе́ еди́ному согреши́х и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, вне­гда́ суди́ти Ти. Се бо, в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. Се бо, и́стину возлюби́л еси́, безве́стная и та́йная прему́дрости Тво­ея́ яви́л ми еси́. Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся, омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. Слу́ху мое́му да́си ра́дость и весе́лие, возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отвра­ти́ лице́ Твое́ от грех мои́х, и вся беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обно­ви́ во утро́бе мое́й. Не отве́ржи мене́ от лица́ Тво­е­го́, и Ду́ха Тво­е­го́ Свята́го не оты­ми́ от мене́. Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Тво­е­го́ и Ду́хом влады́чним утвер­ди́ мя. Научу́ беззако́нныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния мое́го, возра́дуется язы́к мой пра́вде Твое́й. Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хва­лу́ Твою́. Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо, всесожже́ния не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н, се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. Убла­жи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая, тогда́ возложа́т на олта́рь Твой тельцы́.

Канон, глас 8‑й

Песнь 1

Ирмос: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

При­пев: Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Отве́рз уста́ моя́, Спа́се, сло́во ми пода́ждь моли́тися, Милосе́рде, о преста́вленнем рабе́ Твое́м, (имя), да поко́иши ду́шу его, Влады́ко.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Мертв быв пло́тию, Спа́се, и во гро́бе положе́н с ме́ртвыми, ду́шу раба́ Тво­е­го́ поко́й в ме́сте зла́чне, я́ко Милосе́рд.

Сла­ва: Моле́бный глас мой услы́ши, Бо́же Триипоста́сне, и учи­ни́ ду́шу преста́вленнаго в не́дрех Авраа́млих, Изба́вителю.

И ныне: Ты, Пречи́стая Богоро́дице, Его́же без и́скуса му́жеска заче́нши роди­ла́ еси́, моли́ Сы́на Тво­е­го́ пода́ти поко́й рабу́ Тво­е­му́ преста́вленному, (имя).

Песнь 3

Ирмос: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты мене́ утвер­ди́ в люб­ви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

В ме́сте зла́чне, в ме́сте поко́йне, иде́же ли́цы святы́х веселя́тся, ду́шу раба́ Тво­е­го́ преста́вленнаго поко́й, Хри­сте́, Еди́не Ми́лостиве.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Иде́же ли́цы святы́х, та́мо вчи­ни́, Влады́ко, послужи́вшаго Тебе́ всем се́рдцем и воздви́гшаго и́го Твое́ на ра́мо свое́, я́ко Еди́н Влады́ка живо­та́ и сме́рти.

Сла­ва: Небе́сный Отче Вседержи́телю, и Сы́не Единоро́дный, и Ду́ше Святы́й Исхо́дный, пре́зри уме́ршаго согреше́ния, и в Це́ркви пе́рвенец все­ли́ его́, сла́вити Тя со все́ми уго́ждшими Тебе́.

И ныне: Яко Ма́ти Свята́я Пресвята́го Бо́га, Влады́чице вся́ческих, Мари́е Богоро́дице, со все́ми святы́ми Сего́ моли́ ду́шу поко́ити раба́ Тво­е­го́ в Небе́сных селе́ниих.

Го́споди, поми́луй (три­жды).

Седален, глас 5‑й

Поко́й, Спа́се наш, с пр́аведными раба́ Тво­е­го́, и сего́ все­ли́ во дво­ры Твоя́, я́коже есть пи́сано, презира́я, я́ко благ, прегреше́ния его́ во́льная и нево́льная, и вся я́же в ве́дении и не в ве́дении, Человеколю́бче.

Сла­ва, и ныне: Бого­ро­ди­чен: От Де́вы возсия́вый ми́ру, Хри­сте́ Бо́же, сы́ны све́та То́ю показа́вый, поми́луй нас.

Песнь 4

Ирмос: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Тво­е­го́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Соше́дый в преиспо́дняя, Хри­сте́, совоздви́гл еси́ уме́ршия вся, и преста́вльшагося от нас поко́й, Спа́се, я́ко щедр.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Никто́же без гре­ха́ есть, то́кмо Ты Еди́н, Влады́ко: сего́ ра́ди преста́вленному и гре­хи́ оста́ви, и в рай того́ всели́.

Сла­ва: Услы́ши, Тро́ице Свята́я, гла́сы моле́бныя, приноси́мыя Тебе́ в це́ркви о усо́пшем, и Богонача́льным Твои́м све́том оза­ри́ ду́шу, омраче́нную су́етными приверже́нии.

И ныне: Роди­ла́ еси́, Пречи́стая, без му́жеска се́мене, Бо́га соверше́нна и Челове́ка соверше́нна, взе́млющаго гре­хи́ на́ша, Де́во. Того́ моли́, Гос­по­же́, преста́вльшемуся рабу́ Тво­е­му́ пода́ти поко́й.

Песнь 5

Ирмос: Про­све­ти́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Твой мир пода́ждь нам, Человеколю́бче.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Имы́й живо­та́ и сме́рти власть, преста́вленнаго от нас поко́й, Хри­сте́ Бо́же, Ты бо еси́ всех, Спа́се, поко́й и живо́т.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

На Тя, Спа́се, наде́жду возло́жь, уме́рый оты́де от нас; Ты же, Го́споди, уще́дри его́, я́ко Бог Многоми́лостив.

Сла­ва: Про­све­ти́ нас, Трисвя́те, воспева́емый Влады́ко, моля́щихся Тебе́, мир небе́сный прия́ти, и в ми́рных се́лех ду́шу вчи­ни́, отше́дшую от вре́менных в наде́жде безконе́чныя жи́зни.

И ныне: Шу́йяго стоя́ния, Пречи́стая, изба́вити преста́вленнаго умо­ли́ Сы́на Тво­е­го́, Де́во Гос­по­же́, я́ко Спа́са и Бо́га на́шего Ма́ти су́щая.

Песнь 6

Ирмос: Моли́тву про­лию́ ко Го́споду, и Тому́ воз­ве­щу́ печа́ли моя́, я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мой а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли, Бо́же, воз­ве­ди́ мя.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

А́да испрове́рг, Влады́ко, воскреси́л еси́ уме́ршия от ве́ка: и ны́не преста́вленнаго от нас, в не́дро Авраа́мле Ты, Бо́же, все­ли́, прегреше́ния вся отпусти́в, я́ко Милосе́рд.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

За́поведь, ю́же ми дал еси́, Бо́же, преступи́х и сме́ртен бых, но Ты, Бо́же, соше́дый во гроб и ду́ши я́же от ве́ка воскреси́вый, не возста́ви мене́, Влады́ко, на муче́ние, но на поко́й, преста́вленный вопие́т Тебе́ с на́ми, Многоми́лостиве.

Сла­ва: Мо́лим Тя, Безнача́льне Отче и Сы́не и Ду́ше Святы́й, зло́бою душезло́бнаго ми́ра озло́бленную и к Тебе́, Зижди́телю, преше́дшую ду́шу во а́дово дно не отри́ни, Бо́же Спа́се мой.

И ныне: С небе­се́ Христо́с Бог наш, я́ко дождь на руно́, Пречи́стая, сни́де на Тя, напая́я весь мир и изсуша́я вся безбо́жныя пото́ки, наводня́яй всю зе́млю ра́зумом Свои́м, Присноде́во; Того́ моли́ да́ти поко́й преста́вленному рабу́ Твоему́.

Го́споди, поми́луй (три­жды). Сла­ва и ныне:

Кондак, глас 8‑й

Со святы́ми упоко́й, Хри­сте́, ду́шу раба́ Тво­е­го́, иде́же несть боле́знь, ни печа́ль, ни воздыха́ние, но жизнь безконе́чная.

Икос

Сам Еди́н еси́ Безсме́ртный, сотвори́вый и созда́вый челове́ка: земни́и у́бо от зем­ли́ созда́хомся и в зе́млю ту́южде по́йдем, я́коже повеле́л еси́, созда́вый мя и реки́й ми: я́ко зем­ля́ еси́ и в зе́млю оты́деши, а́може вси челове́цы по́йдем, надгро́бное рыда́ние творя́ще песнь: аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Песнь 7

Ирмос: От Иуде́и доше́дше о́троцы, в Вавило́не ино­гда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Влады́ко Хри­сте́ Бо́же, егда́ хо́щеши суди́ти ми́ру, поща­ди́ ду́шу раба́ Тво­е­го́, его́же от нас прия́л еси́, вопию́щаго: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

В пи́щи ра́йстей, иде́же пра́ведных ду́ши веселя́тся, послужи́вших Тебе́, при­чти́ с ни́ми, Хри­сте́, ду́шу раба́ Тво­е­го́, воспе́вшаго: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Сла­ва: Иуде́йския три о́троки спасы́й во огни́, в Трие́х Ли́цех воспе́тый, изба́ви огня́ ве́чнаго усо́пшаго, воспе́вшаго Ти ве́рно: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

И ныне: Влады́ку Хри­ста́ ро́ждшая всех Бо́га, вла́сти те́мныя возду́шнаго кня́зя изба́ви, Де́во, ду́шу преста́вльшагося в ве́ре и воспе́вшаго: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: Седмери́цею пещь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно раз­жже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Твор­цу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Сконча́в тече́ние и к Тебе́ прибего́х, Го́споди, преста́вленный вопие́т ны́не, прегреше́ния оста́ви, Хри­сте́ Бо́же, и не осу­ди́ мене́, егда́ хо́щеши суди́ти всем, ве́рно бо Тебе́ взыва́х: вся дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Поне́сшаго, Влады́ко, и́го Твое́ на ра́ме свое́м, и бре́мя Твое́ ле́гкое, а́ще и не все­гда́, оба́че в ме́сте преподо́бных Твои́х все­ли́ ду́шу его́, воспе́вшаго Тебе́, Хри­сте́ Спа́се: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те Его во ве́ки.

Бла­го­сло­вим Отца и Сына и Свя­та­го Духа, Господа.

Сла­ва: Безнача́льная Тро́ице Свята́я, Бо́же Отче и Сы́не и Ду́ше Святы́й, в ли́це святы́х при­чти́ ду́шу преста́вленнаго раба́ Тво­е­го́ и огня́ ве́чнаго изба́ви, да Тя хва́лит, воспева́я во ве́ки: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те Его́ во ве́ки.

И ныне: Тя, Де́во, проро́честии ли́цы прореко́ша, прозря́ще бо Тя прозорли́выма очи́ма: ов у́бо жезл наре­че́ Тя, ин же дверь восто́чную, ов же го́ру челове́ки несеко́мую. Мы же испове́дуем Тя вои́стинну Богоро́дицу, Бо́га вся́ческих ро́ждшую, Его́же моли́ упоко́ити преста́вленнаго во ве́ки вся.

Песнь 9

Ирмос: Ужасе́ся о сем не́бо, и зем­ли́ удиви́шася кон­цы́, я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее небе́с. Тем Тя, Богоро́дицу, Анге­лов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Иису́се Бо́же мой, Спа́се, Ада́мле Ты взял еси́ преступле́ние и сме́рти вкуси́л еси́, да челове́ки от нея́ свободи́ши, Милосе́рде. Те́мже мо́лим Тя, Ми́лостиве: преста́вленнаго поко́й, я́ко Благ, во дво́рех святы́х Твои́х, я́ко Еди́н Всеблаги́й и Милосе́рдый.

Поко́й, Го́споди, ду́шу усо́пшаго раба́ Твоего́.

Несть никто́же, Милосе́рде, и́же не согре­ши́ в челове́цех, то́кмо Ты Еди́н, Иису́се Хри­сте́, взе́мляй гре­хи́ все­го́ ми́ра. Те́мже, очи́стив раба́ Тво­е­го́ от прегреше́ний, вчи­ни́ во святы́х Твои́х дво́рех: Ты бо живо́т еси́ и поко́й, и свет, и весе́лие всех, Тебе́ благоугоди́вших.

Сла­ва: Удиви́ся все есте­ство́ челове́ческое, ка́ко Безнача́льнаго Отца́ Сын сый Единоро́дный, плоть от Де́вы де́йством Свята́го Ду́ха прия́л еси́, и пострада́л еси́ я́ко челове́к, да уме́ршия оживи́ши. Тем и преста́вленнаго ны́не от нас, приле́жно мо́лим Тя, во стране́ живы́х, я́ко Благ, всели́.

И ныне: Неве́сту Тя нарица́ем, Пречи́стая, Отца́ неви́димаго, и Ма́терь Сы́на, из Тебе́ Ду́хом Святы́м воплоще́ннаго, и моле́бницу Тя о усо́пшем рабе́ Твое́м предлага́ем: Тебе́ бо помо́щницу и́мамы, земни́и, и любо́вию пою́ще Тя велича́ем (поклон).

Досто́йно есть я́ко вои́стинну блажи́ти Тя, Богоро́дицу, присноблаже́нную и пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.

Заупокойная лития для чтения мирянами1

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Чита­ет­ся три­жды с крест­ным зна­ме­ни­ем и пояс­ным покло­ном.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти гре­хи́ на́ша; Влады́ко, про­сти́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посе­ти́ и исце­ли́ не́мощи на́ша, и́мене Тво­е­го́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй (три­жды). Сла­ва, и ныне:

О́тче наш, Иже еси́ на небесе́х, да свя­тит­ся имя Твое́, да прии́дет ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небе­си́ и на зем­ли. Хлеб наш насущ­ный даждь нам днесь; и оста­ви нам дол­ги на́ша, я́коже и мы остав­ля­ем долж­ни­ком нашим; и не вве­ди нас во иску­ше­ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди Иису́се Хри­сте́ Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Тропари, глас 4‑й

Со ду́хи пра́ведных сконча́вшихся, ду́шу раба́ Тво­е­го́, Спа́се, упоко́й, сохраня́я ю во блаже́нной жи́зни, я́же у Тебе́, Человеколю́бче.

В поко́ищи Твое́м, Го́споди, иде́же вси святи́и Твои́ упокоева́ются, упоко́й и ду́шу раба́ Тво­е­го́, я́ко Еди́н еси́ Человеколю́бец.

Сла́ва: Ты еси́ Бог, соше́дый во ад, и у́зы окова́нных разреши́вый, Сам и ду́шу раба́ Тво­е­го́ упоко́й.

И ны́не: Еди́на Чи́стая и Непоро́чная Де́во, Бо́га без се́мени ро́ждшая, моли́ спасти́ся душе́ его́.

Го́споди, поми́луй (40 раз).

Молитва

Помя­ни, Гос­по­ди Боже наш, в вере и надеж­ди живо­та веч­на­го усоп­ше­го раба Тво­е­го, (имя), и яко Благ и Чело­ве­ко­лю­бец, отпу­ща­яй гре­хи и потреб­ля­яй неправ­ды, осла­би, оста­ви и про­сти вся воль­ная его согре­ше­ния и неволь­ная, воз­став­ляя его во свя­тое вто­рое при­ше­ствие Твое в при­ча­стие веч­ных Тво­их благ, ихже ради в Тя Еди­на­го веро­ва, истин­на­го Бога и Чело­ве­ко­люб­ца. Яко Ты еси вос­кре­се­ние и живот, и покой рабу Тво­е­му, (имя), Хри­сте Боже наш. И Тебе сла­ву воз­сы­ла­ем, со без­на­чаль­ным Тво­им Отцем и с Пре­свя­тым Духом, ныне и прис­но и во веки веков, аминь.

Честне́йшую Херуви́м и Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем (поклон).

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. (поклон).

Го́споди, поми́луй (три­жды).

Го́споди, бла­го­сло­ви́ (поклон).

Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, Сыне Божий, молит­ва­ми Пре­чи­стыя Тво­ея Мате­ре, пре­по­доб­ных и бого­нос­ных отец наших и всех свя­тых поми­луй и упо­кой душу раба Тво­е­го, (имя), в без­ко­неч­ныя веки, яко Благ и Чело­ве­ко­лю­бец. Аминь.

Рабу Божию, (имя), усоп­ше­му веч­ная память, веч­ная память, веч­ная память.

И чита­ем три­жды тро­парь с поклонами:

Покой, Гос­по­ди, душу усоп­ше­го раба Тво­е­го, (имя) (поклон), и ели­ко в житии сем яко чело­век согре­ши, Ты же, яко чело­ве­ко­лю­бец Бог, про­сти его и поми­луй (поклон), веч­ныя муки изба­ви (поклон), Небес­но­му Цар­ствию при­част­ни­ка учи­ни (поклон) и душам нашим полез­ная сотво­ри (поклон).

Источ­ник: Пра­во­слав­ный молит­во­слов и Псал­тирь. — М.: Изд-во Мос­ков­ской Пат­ри­ар­хии, 1988, — 255 с.


При­ме­ча­ние

1 Здесь лития явля­ет­ся завер­ше­ни­ем заупо­кой­но­го кано­на, но ее мож­но читать отдель­но и дома, и на клад­би­ще. Тогда начи­на­ем ее сло­ва­ми: Молит­ва­ми свя­тых отец наших, Гос­по­ди Иису­се Хри­сте Боже наш, поми­луй нас. Аминь.

Канон о усопших многих — Молитвослов

Аудио:

mp3″/>22:47

 

Моли́твами святы́х отец наших, Го́споди Иису́се Хри­сте́ Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Чита­ет­ся три­жды, с крест­ным зна­ме­ни­ем и пояс­ным покло­ном.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти гре­хи́ на́ша; Влады́ко, про­сти́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посе­ти́ и исце­ли́ не́мощи на́ша, и́мене Тво­е­го́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Три­жды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небе­си́ и на зем­ли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не вве­ди́ нас во иску­ше­ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди, поми́луй. (12 раз)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Хри­сту́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Само­му Хри­сту́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон)

Псалом 90

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: засту́пник мой еси́ и при­бе­жи­ще мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́. Я́ко Той изба­вит тя от сети лов­чи, и от сло­ве­се́ мятеж­на. Плещ­ма Свои́ма осе­нит тя, и под кри­ле Его наде́ешися, ору­жи­ем обы­дет тя исти­на Его. Не убои́шися от стра­ха нощ­на­го, от стре­лы летя­щия во дни, от вещи во тьме пре­хо­дя­щия, от сря­ща и беса полу­ден­на­го. Паде́т от стра­ны тво­ея тыся­ща, и тьма одес­ную тебе, к тебе же не прибли́жится. Оба́че очи́ма твои́ма смот­ри­ши и воз­да­я­ние греш­ни­ков узри­ши. Я́ко Ты, Го́споди, упо­ва­ние мое́; Вы́шняго поло­жил еси́ при­бе­жи­ще твое́. Не прии́дет к тебе зло, и рана не прибли́жится теле­си́ тво­е­му. Я́ко Анге­лом Сво­им запове́сть о тебе, сохрани́ти тя во всех путе́х тво­их. На руках воз­мут тя, да не когда преткне́ши о камень ногу твою. На аспи­да и васи­лис­ка насту­пи­ши, и попере́ши льва и змия. Я́ко на Мя упо­ва́, и избав­лю и́: покры́ю и́, я́ко позна и́мя Мое́. Воззове́т ко Мне, и услы­шу его, с ним есмь в скор­би, изму́ его и про­слав­лю его, дол­го­тою дней испол­ню его и явлю ему спа­се­ние Мое́.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Те́бе, Бо́же. (Три­жды)

Го́споди, поми́луй. (Три­жды)

Тропарь, глас 8‑й

Глу­би­ною муд­ро­сти чело­ве­ко­лю­бие вся стро́яй и полез­ная всем пода­ва­яй, Еди́не Соде́телю, упо­кой, Го́споди, ду́ши раб Твои́х, на Тя бо упо­ва­ние возложи́ша, Твор­ца и Зижди­те­ля и Бо́га нашего.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Бого­ро­ди­чен: Те́бе и сте­ну, и при­ста­ни­ще и́мамы, и моли́твенницу благоприя́тну к Бо́гу, Его­же роди­ла еси́, Богоро́дице Безневе́стная, вер­ных спасение.

Псалом 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей мило­сти Тво­ей, и по мно­же­ству щед­рот Твои́х очи́сти без­за­ко­ние мое́. Наи­па­че омый мя от беззако́ния мое­го, и от гре­ха мое­го очи́сти мя. Я́ко без­за­ко­ние мое́ аз знаю, и грех мой пре­до мною есть выну. Те́бе еди­но­му согреши́х и лука­вое пред Тобою сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, вне­гда суди́ти Ти. Се бо, в без­за­ко­ни­их зачат есмь, и во гресе́х роди мя мати моя. Се бо, исти­ну воз­лю­бил еси́, без­вест­ная и тай­ная пре­муд­ро­сти Тво­ей явил ми еси́. Окропи́ши мя иссо­пом, и очи́щуся, омы́еши мя, и паче сне­га убелю́ся. Слу­ху мое­му даси радость и весе­лие, воз­ра­ду­ют­ся кости смире́нныя. Отвра­ти лице Твое́ от грех моих, и вся беззако́ния моя очи́сти. Серд­це чисто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обно­ви во утро­бе моей. Не отве́ржи мене́ от лица Тво­е­го́, и Духа Тво­е­го́ Свя­та­го не оты­ми от мене́. Воз­даждь ми радость спа­се­ния Тво­е­го́ и Духом вла­дыч­ним утвер­ди мя. Научу без­за­кон­ныя путе́м Тво­им, и нечести́вии к Те́бе обра­тят­ся. Изба­ви мя от кро­вей, Бо́же, Бо́же спа­се­ния мое­го, воз­ра­ду­ет­ся язык мой прав­де Тво­ей. Го́споди, устне́ мой отве́рзеши, и уста моя воз­ве­стят хва­лу Твою. Я́ко аще бы вос­хо­тел еси́ жерт­вы, дал бых у́бо, все­со­жже­ния не благоволи́ши. Жерт­ва Бо́гу дух сокруше́н, серд­це сокруше́нно и сми­рен­но Бог не уни­чи­жит. Убла­жи, Го́споди, бла­го­во­ле­ни­ем Тво­им Сио­на, и да сози́ждутся сте­ны Иерусали́мския. Тогда благоволи́ши жерт­ву прав­ды, воз­но­ше­ние и все­со­же­га­е­мая, тогда воз­ло­жат на олтарь Твой тельцы.

Канон, глас 1‑й

Песнь 1

Ирмос: Твоя́ побе­ди­тель­ная дес­ни­ца боголе́пно в кре­по­сти про­сла­ви­ся: та бо, Безсме́ртне, я́ко все­мо­гу­щая проти́вныя сотре́, изра­иль­тя­ном путь глу­би­ны новосоде́лавшая.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Вра­та смер­ти и верей, Тво­ею сме́ртию сокру­шил еси́ Безсме́ртне, вра­та отвер­зи, Влады́ко, паче ума безсме́ртия усоп­шим, молит­ва­ми стра­сто­тер­пец Твои́х.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Да Боже́ственнаго живо­та спо­до­бим­ся, соше́л еси́ к смер­ти, той же испрове́рг сокро­ви­ща, нас отту­ду извле́кл еси́; ны́не же, Жиз­но­да­вче, пре­став­лен­ныя упокой.

Сла́ва: Ты мое́ тле́нное же и мерт­вен­ное восприи́м, в нетле­ние обле́кл еси́, и к безконе́чному житию и бла­жен­но­му возне́сл еси́, иде́же я́ко щедр, и́хже при­ял еси́, упокой.

И ны́не: Рожд­шую е́же от Бо́га Божие Сло­во, ве́рнии воспои́м: Та бо Всечи́стая путь жиз­ни умер­шим бысть, ю́же я́ко Богоприе́мницу и Бого­ро­ди­цу, прославим.

Песнь 3

Ирмос: Еди́не ве́дый челове́ческаго суще­ства немощь, и ми́лостивно в не вооб­раж­ся, пре­по­я­ши мя с высо­ты силою, е́же вопи́ти Те́бе Святы́й: одушевле́нный хра­ме неизрече́нныя сла­вы Тво­ея, Человеколю́бче.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Я́ко Един благ сый, я́ко Един мно­го­мило­стив, я́же благоче́стно к Те́бе отше́дшия, в небес­ных селе́ниих упо­кой, иде́же неизрече́нная радость и насла­жде­ние, и иде́же собор муче­ни­че­ский веселится.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Ты Един явил­ся еси́ на зем­ли́, Спа­се мой, без­гре­шен, И́же гре­хи́ мира взе́мляй я́ко мило­серд; от мира сего пре­став­ль­ших­ся верою, ду́ши упо­кой во дво­рех святы́х Твои́х, в сла­до­сти раи́стей, Человеколю́бче.

Сла́ва: Смер­ти дер­жа­ву низ­лож, живот некон­ча­е­мый всем вер­ным исто­чил еси́ Влады́ко; в том у́бо учи­ни бла­го­чест­но отше́дшия, пре­зи­рая без­мер­ная пре­гре­ше­ния, и про­щая гре­хи́ их, Человеколю́бче.

И ны́не: Без се́мене зачат, Чистая, Сло­во прис­но­сущ­ное, плот­ски к нам при­шед­шее, и смер­ти кре­пость разо­рив­шее, и ме́ртвым вос­кре­се­ние и жизнь веч­ную Сво­им мило­сер­ди­ем дарующее.

Седален, глас 6‑й

Вои́стинну суе­та вся­че­ская, житие же сень и соние, ибо всуе мяте́тся всяк земно­род­ный, я́коже рече́ Писа­ние: егда мир при­об­ря­щем, тогда во гроб все­лим­ся, иде́же вку­пе царие и нищий. Те́мже, Хри­сте́ Бо́же, пре­став­ль­ши­я­ся упо­кой, я́ко Человеколюбец.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Бого­ро­ди­чен: Всесвята́я Богоро́дице, во вре­мя живо­та мое­го не оста́ви мене́, чело­ве­че­ско­му пред­ста­тель­ству не вве́ри мя, но Сама засту­пи и поми́луй мя.

Песнь 4

Ирмос: Гору тя бла­го­да­тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авва­кум усмотри́в очи́ма, из Те́бе изы­ти Изра­и­ле­ву про­воз­гла­шай­те Свято́му во спа­се­ние наше и обновление.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Умерт­вив ад непо­бе­ди­мою Тво­ею силою, вмене́н был еси́ в ме́ртвых, Един сый сво­бодь, Хри­сте́, ду́ши сво­бо­ди́ бла­го­че­сти­вых, и е́же в нем осуж­де­ния, святы́х муче­ник мольбами.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

И́же всех сый я́ко Вла­ды­ка, про­ти­во­до­стой­ную иже от Ада­ма Тво­е­го́ заколе́ния, изба­ву дал еси́ и цену; те́мже молим­ся Тво­им щед­ро­там, пре­став­ль­шы­я­ся упо­кой, согре­ше­ний подай оставление.

Сла́ва: При­ял еси́, Спа­се мой, е́же во гро­бе поло­же­ние; и я́же во гробе́х жи́ти осужде́нныя мерт­ве­цы, я́ко Бог, вос­кре­сил еси́. Ныне же жиз­ни при́сносущныя сподо́би пре­став­лен­ныя, я́ко Един Человеколюбец.

И ны́не: Спасе́ся род чело­ве­че­ский рож­де­ством Тво­им: Ты бо роди­ла еси́ нам ипо­стас­ный Живот, смер­ти потреб­ле­ние и к жиз­ни соде́ловающий вос­ход, Богороди́тельнице пре­не­по­роч­ная Владычице.

Песнь 5

Ирмос: Просвети́вый сия­ни­ем при­ше­ствия Тво­е­го́, Хри­сте́, и освети́вый Кре­стом Тво­им мира кон­цы, серд­ца про­све­ти све­том Тво­е­го́ бого­ра­зу­мия, пра­во­слав­но пою­щих Тя.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Исце­ля­яй от ада сме́ртнаго, смерть при­ят, и смер­ти жало при­ту­пил еси́; но Сам упо­кой, и́хже при­ял еси́, Жиз­но­да­вче, муче­ник мольбами.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Умерщ­вле­ния и тле­ния челове́ки свободи́вый, ду́ши вер­но пре­став­лен­ных учи­ни́ во дво́рех святы́х Твои́х, отню­ду­же отбе­же́ вся­ка скорбь, и весе­лие водворяется.

Сла́ва: Рай у́бо с Тобою пове­шен­но­му, я́ко отве́рзл еси́, ны́не при­и­ми́ ду́ши, Влады́ко, к Те́бе верою пре­став­ль­ши­я­ся, подай им в Церк­ви пер­ве­нец водвори́тися.

И ны́не: Избав­ля­ю­щи на Тя надеж­ды дер­жа­ву иму­щих, к при­ста­ни­щу Боже́ственныя воли тихо наста­ви, Матер­ним Тво­им дерз­но­ве­ни­ем к Сы́ну Тво­е­му, бла­го­сло­вен­ная Всенепоро́чная.

Песнь 6

Ирмос: Обы­де нас послед­няя без­дна, несть избав­ля­яй, вмени́хомся я́ко овцы заколе́ния, спа­си люди Твоя́, Бо́же наш: Ты бо кре­пость немот­ству­ю­щих и исправление.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Я́ко мило­серд, пре­став­лен­ным даруй пре­гре­ше­ний про­ще­ние, и веч­ное насла­жде­ние подая, иде́же сия­ет лица Тво­е­го́ свет­лость, и оза­ря­ет стра­сто­терп­цы Твоя́.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

И́же кро́вию от ребр Твои́х исте́кшею мир иску­пил еси́, верою усо́пшия у́бо, Хри­сте́, изба́ви чест­ны­ми Страстьми́ Тво­и­ми, Ты бо цену за всех Себе дал еси́.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

И́же создав­ши мя рука­ма пречи́стыма пе́рвее, и дух даро­вав­ши, и к зем­ли́ низ­пад­ша зле, паки обно­вив­ши крас­ней­те, ны́не ду́ши пре­став­ль­ших­ся Сам упокой.

Сла́ва: Чер­то­гу Тво­е­му све­то­нос­но­му, Го́споди, всели́ти спо­до­би, я́же в вере к Те́бе усоп­шия, тех пре­зи­рая пре­гре­ше­ния, я́ко благ и мило­серд и многомилостив.

И ны́не: Пое́м Тя, Бла­го­сло­вен­ная Чистая, Еяже ра́ди нам воз­сия, сущим во тьме и сени смерт­ней, прав­ды незаходи́мое Солн­це, Ты бо наше­го спа­се­ния хода́таица была еси́.

Кондак, глас 8‑й

Со свя­ты­ми упо­кой, Хри­сте́, ду́ши раб Твои́х, иде­же несть болезнь, ни печаль, ни воз­ды­ха­ние, но жизнь безконе́чная.

Икос

Сам Един еси́ Безсме́ртный, сотвори́вый и созда­вый чело­ве­ка; земни́и у́бо от зем­ли́ созда­хом­ся и в зем­лю ту́южде пой­дем, я́коже пове­лел еси́, Создав­ши мя и реки́й ми: я́ко зем­ля еси́ и в зем­лю оты­де­ши, амо­же вси челове́цы пой­дем, над­гроб­ное рыда­ние тво­ря­ще песнь: аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Песнь 7

Ирмос: Те́бе, умную, Богоро́дице, пещь раз­смот­ря­ем ве́рнии: я́коже бо отро­ки спа­се три Пре­воз­но­си­мый, мир обно­ви, во чре­ве Твое́м все­цел, хваль­ный отце́в Бог, и препрославлен.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Сия­нии пречи́стыя сла­вы Тво­ей озари́тися, Хри­сте́, пода­вай, от бури мирски́я к Те́бе отше́дшим, и тех спо­до­би с муче­ни­ки взы­ва­ти Те́бе: хва­ли­мый отце́в Бо́же, бла­го­сло­вен еси́.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Нов Адам вои́стинну быв, Ада­мов Соде́телю, И́же клят­ву бо Ада­мо­ву Един потре­бил еси́. Те́мже молим­ся Те́бе: пре­став­лен­ныя упо­кой в сла­до­сти раи́стей, Хри­сте́, я́ко Един милосерд.

Сла́ва: И́же нашу есте­ствен­ную немощь Един све́дый я́ко Бог, благ же и мило­стив, вся, и́хже пре­ста­вил еси́, иде́же свет незаходи́мый при­се­ща­ет лица Тво­е­го́, учи­ни́, Хри­сте́, хва­ли­мый отце́в Бо́же и препрославлен.

И ны́не: Зако­на сени, и древ­няя гада­ния Тво­им пре­идо­ша рож­де­ством Бого­ма­ти, Ты бо нам Боже́ственныя бла­го­да­ти Свет воз­си­я­ла еси́; и́мже древ­них изба­ви­хом­ся дол­гов, Чистая, вос­пе­ва­ю­ще Бо́га препрославленнаго.

Песнь 8

Ирмос: В пещи о́троцы Изра­и­ле­вы, я́коже в гор­ни­ле доб­ро­тою бла­го­че­стия чисте́е зла­та бле­ща­ху­ся, глаго́люще: бла­го­сло­ви­те, вся дела Гос­под­ня, Гос­по­да, по́йте и пре­воз­но­си­те во вся ве́ки.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Сквер­ну всю Твои́х рабов усо́пших, Тво­е­го́ чело­ве­ко­лю­бия росою отмыв, Тя пе́сньми вос­пе­ва­ти сподо́би: бла­го­сло­ви­те, вся дела Гос­под­ня, Гос­по­да, по́йте и пре­воз­но­си­те Его во вся ве́ки.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Пред­сто­я­те­ли, Спа­се, дес­ныя, верою оправ­дав молит­ва­ми стра­сто­тер­пец, я́же пре­ста­вил еси́ ве́рныя, пока­жи пою­щия: бла­го­сло­ви­те, вся дела Гос­под­ня, Гос­по­да, по́йте и пре­воз­но­си­те Его во вся ве́ки.

Сла́ва: И́же смер­ти и живо­та име́яй вся­кую власть, я́же верою усо́пшия Тво­е­го́ сия­ния улучи́ти бла­го­во­ли, взы­ва­ю­щия: бла­го­сло­ви­те, вся дела Гос­под­ня, Гос­по­да, по́йте и пре­воз­но­си­те Его во ве́ки.

И ны́не: Спа­се­ния хода­та­и­ца нам была еси́, Все­не­по­роч­ная, и в непреходи́мыя ве́ки пре­бы­ва­ния же и свет­ло­сти; Те́бе, Де́во чистая, при́сно вся дела бла­го­сло­вим и пре­воз­но­сим во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: Образ чи́стаго рож­де­ства Тво­е­го́ огнепали́мая купи­на пока­за неопаль­ная; и ны́не на нас напа­стей сви­ре­пе­ю­щую угаси́ти молим­ся пещь, да Тя, Богоро́дице, непре­стан­но величаем.

При­пев: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев.

Поща­ди я́ко Бог чело­ве­ко­лю­бив и мило­стив Твое́ созда­ние и упо­кой в селе́ниих святы́х Твои́х, иде́же муче­ни­цы вси весе­лят­ся, верою пре­став­лен­ныя от вре­мен­ных, Многоми́лостиве.

При­пев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Име́яй мило­стей без­дну, пре­по­беж­да­ю­щую рабов Твои́х пре­гре­ше­ния, и́хже, прие́м, избра, упо­кой в не́дрех Авра­ам­лих, Человеколю́бче, и с Лаза­рем во свет Твой всели.

Сла́ва: Изба­ви­тель и Спас быв роду чело­ве­че­ско­му, рас­пя­тия ра́ди, я́же ны́не от нас пре­ста­вил еси́, я́ко Бла­го­да­тель, насла­жде­ния Боже́ственнаго спо­до­би, и живо­та нетле́ннаго, и весе­лия и светлости.

И ны́не: О я́же паче ума чудес Твои́х! Ты бо, Де́во, еди­на всем, иже под солн­цем, пода­ла еси́ разуме́ти новей­шее чудо,

Пре­чи­стая, Тво­е­го́ рож­де­ства недоуме́ннаго; те́мже Тя вси величаем.

Достой­но есть я́ко вои́стинну блажи́ти Тя, Бого­ро­ди­цу, При́сноблаже́нную и Пре­не­по­роч­ную и Матерь Бо́га наше­го. Чест­ней­шую Херу­вим и слав­ней­шую без срав­не­ния Сера­фим, без истле́ния Бо́га Сло­ва рожд­шую, сущую Бого­ро­ди­цу Тя вели­ча­ем. (Поклон)

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Три­жды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти гре­хи́ на́ша; Влады́ко, про­сти́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посе­ти́ и исце­ли́ не́мощи на́ша, и́мене Тво­е­го́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Три­жды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небе­си́ и на зем­ли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не вве­ди́ нас во иску­ше­ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Тропари, глас 4‑й

Со ду́хи пра­вед­ных скон­чав­ших­ся ду́ши раб Твои́х, Спа­се, упо­кой, сохра­няя их во бла­жен­ней жиз­ни, я́же у Те́бе, Человеколю́бче.

В поко­и­щи Твое́м, Го́споди, иде́же вси святи́и Твой упо­ко­е­ва­ют­ся, упо­кой ду́ши раб Твои́х, я́ко Един еси́ Человеколюбец.

Сла́ва: Ты еси́ Бог, соше́дый во ад и узы око­ван­ных разреши́вый, Сам и ду́ши раб Твои́х упокой.

И ны́не: Еди­на чистая и непо­роч­ная Де́во, Бо́га без се́мене рожд­шая, моли спасти́ся душам их.

Го́споди, поми́луй. (40 раз)

Молитва

Помя­ни, Го́споди Бо́же наш, в вере и наде́жди живо­та ве́чнаго усо́пших раб Твои́х (име­на), и я́ко благ и Чело­ве­ко­лю­бец, отпу­ща­яй гре­хи́, и потреб­ля­яй неправ­ды, осла­би, оста́ви, и про­сти́ вся воль­ная их согре­ше­ния и неволь­ная, воз­став­ляя я во свя­тое вто­рое при­ше­ствие Твое́ в при­ча­стие веч­ных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя Еди́наго ве́роваша, и́стиннаго Бо́га и Чело­ве­ко­люб­ца; я́ко Ты еси́ вос­кре­се­ние и живот, и покой рабом Тво­им (име­на), Хри­сте́ Бо́же наш, и Те́бе сла­ву воз­сы­ла­ем, со без­на­чаль­ным Тво­им Отце́м, и с Пре­свя­тым Духом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Чест­ней­шую Херу­вим и слав­ней­шую без срав­не­ния Сера­фим, без истле́ния Бо́га Сло­ва рожд­шую, сущую Бого­ро­ди­цу, Тя величаем.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй. (Три­жды)

Го́споди Иису́се Хри­сте́, Сыне Божий, молит­ва­ми Пречи́стыя Тво­ей Мате­ре, пре­по­доб­ных и бого­нос­ных отец наших и всех святы́х поми́луй и упо­кой ду́ши раб Твои́х (име­на) и всех пра­во­слав­ных хри­сти­ан в безконе́чныя ве́ки, я́ко благ и чело­ве­ко­лю­бец, аминь.

Рабом Божи­им пре­став­ль­шим­ся, отце́м и бра­ти­ям на́шим и всем пра­во­слав­ным хри­сти­а­ном, о ни́хже и поми­на­ние тво­рим, веч­ная память. (Три­жды)

Чита­ем три­жды тро­парь с покло­на­ми: Поко́й, Го́споди, ду́ши усо́пших раб Твои́х (поклон), и ели­ко в житии́ сем я́ко челове́цы согреши́ша, Ты же, я́ко Чело­ве­ко­лю­бец Бог, про­сти́ их и поми́луй (поклон), ве́чныя муки изба́ви (поклон), Небес­но­му Цар­ствию при­част­ни­ки учи­ни́ (поклон), и душам на́шим полез­ная сотво­ри (поклон).

Поминовение мертвых | ИОАННО-ПРЕДТЕЧИТЕЛЬСКИЙ СОБОР РОССИЙСКОЙ ПРАВОСЛАВНОЙ СОБОР

Часто прихожане задают вопросы о вечной судьбе усопших, о том, как и когда следует поминать души усопших, какое влияние на них оказывают наши поминки, о символике конкретных дней памяти. Ниже мы представляем статью по этим вопросам. Информация черпается из ряда источников, включая Божественное Писание, Предание, творения святых отцов Церкви, жития святых и т. д.

Православные христиане живут в ожидании часа своей смерти, своего рождения в новую жизнь и встречи с Господом, Которому они молятся: «Дай мне вспомнить смерть». Приближается время, «о котором день и ночь я припадал и усердно молился». Душа трепещет и страдает, когда покидает тело и движется через царство «князей воздуха». Молитвы близких и Церкви облегчают путь души. При зажженных свечах и при горящей лампаде перед иконами благочестивые христиане читают над умирающим «Канон на исход души от тела». Над телом усопшего читают молитвы из «Чита после исхода души из тела».

Частная домашняя молитва, поминовение на Литургии и милостыня за усопшего уменьшают страдания грешной души и даже могут освободить ее от адских уз. В писаниях св. Иоанна Милостивого мы читаем рассказ о некоем заключенном юноше, родители которого думали, что он умер. В те дни, когда его родители возносили за него усердные молитвы, он освобождался от своих оков. Такова сила поминальных молитв.

Третий, девятый и сороковой дни — дни особых молитв об умерших.

День третий

Поминовение умерших на третий день после смерти — древняя апостольская традиция. Назначено оно прежде всего потому, что усопший был Крещен во имя Отца и Сына и Святого Духа, Единого Бога в Троице. Мы надеемся, что он сохранил в целости Веру, которую принял при Святом Крещении. Так как всю свою жизнь он молился о прощении грехов Богу, Единому в Троице, то и поминается он на третий день. Во-вторых, он стремился сохранить три евангельские добродетели — веру, надежду и любовь, — составляющие основу нашего спасения. В-третьих, его существо состояло из трех частей: духа, души и тела, все три греха вместе; а после перехода человека в загробный мир все трое нуждаются в очищении от греха.

Помимо такого богословского значения, поминовение усопших в третий день имеет значение мистическое, касающееся загробного состояния души. Когда преподобный Макарий Александрийский попросил Ангела, сопровождавшего его в пустыне, объяснить смысл церковного празднования в третий день, Ангел ответил: «Когда в третий день в храме приношение, Ангел-хранитель уменьшит скорбь переживает душа умершего при отделении от тела. Это результат прошений и восхвалений, возносимых в Церкви Божией от ее имени. Так как душе в сопровождении Ангелов позволено два дня странствовать по земле, где она хочет, то это рождает в ней блаженную надежду. Иногда душа, любящая свое тело, прячется возле дома, в котором покоится тело, и таким образом проводит два дня, как птица, ищущая свое гнездо. Добродетельная душа идет в те места, где она совершала свои праведные дела. В третий день Воскресший из мертвых в третий день повелевает, чтобы, в подражание Его Воскресению, христианская душа вознеслась, чтобы преклониться перед Богом.

День девятый

В день девятый, также в соответствии с Апостольским Преданием, Святая Церковь возносит молитвы и Бескровную Жертву за усопших. Она молит Господа, чтобы душа усопшего удостоилась приобщиться к сонму святых молитвами и заступлением девяти Ангельских чинов.

Сообщая о том, что было открыто ему Ангелами, святой Макарий Александрийский утверждает, что после поклонения Богу в третий день душа устремляется к созерцанию различных приятных обителей святых и красоты Рая. Душа в изумлении все это исследует шесть дней и восхваляет Бога, Творца всего. Созерцая все это, душа меняется, забывая то горе, которое она испытывала, находясь в теле. Однако, если оно виновно в грехах, то, увидев наслаждение святых, заставляет его печалиться и обвинять себя: «О, горе мне! Сколько я напрасно суетился в том мире!. Увлекшись своим наслаждением похотью, большую часть жизни провел я беспечно, не служа Богу, как должно, чтобы удостоиться такой благодати и славы. Горе мне! После шестидневного созерцания радостей праведников оно снова принимается Ангелами, чтобы преклониться перед Богом.

Сороковой день

В древние времена умерших оплакивали сорок дней. Число сорок — замечательное число, часто встречающееся в Божественном Писании. Еврейский народ питался манной в пустыне сорок лет. Пророк Моисей постился сорок дней и ночей в своем путешествии к горе Хорив. После Крещения Господь Иисус Христос сорок дней и ночей провел в пустыне, и по Воскресении Своем также сорок дней учил апостолов тайнам Царствия Небесного.

Следуя апостольской традиции, воспринявшей древний иудейский обычай Ветхозаветной Церкви оплакивать усопшего в течение сорока дней, Святая Церковь с первых дней своих правильно и благочестиво установила правило поминовения усопших в течение сорока дней ( «сороко-усть») и особенно на сороковой день («сорочины»). Как Господь Иисус Христос, проведя сорок дней в посте и молитве, победил диавола, так и Святая Церковь, принося молитвы, милостыню и Бескровную Жертву в течение сорока дней, испрашивает благодати Божией для усопшего, того врага нашего, князь тьмы небесной, диавол, может быть побежден, и чтобы усопший наследовал Царство Небесное,

Рассуждая о состоянии души после смерти тела, св. Макарий Александрийский добавляет: «После второго поклона Господь всех повелевает взять душу во ад, чтобы показать различные ее части и различные позорные мучения, вызывающие в душах грешных непрестанный плач и скрежет зубов. Душа путешествует по этим различным местам мучений в течение тридцати дней, в страхе и трепете, что она может быть заточена в одном из них. На сороковой день вновь поднимается ниц, чтобы поклониться Господу Богу, и тогда, по делам его, Судия определяет, куда следует укрыть душу».

Святитель Симеон Солунский пишет: «Сорокадневное моление совершается в память Вознесения Господня, через сорок дней после Его Воскресения, [в надежде], что и усопший, вставая из гроба и восходя навстречу Господа, можно было бы вознестись на облака и, таким образом, всегда быть с Господом». («Новая Скрыжаль», ч. 4, гл. 472).

Годовщины

Дата смерти христианина — день его рождения в новой, лучшей жизни. Вот почему мы празднуем память наших братьев и сестер через год после дня их смерти. Празднуя их второе рождение на Небесах, мы просим у Бога милости, чтобы Господь помиловал их души, чтобы Он даровал, чтобы родина уготована для вечного наслаждения, и чтобы Он снова сделал их обитателями Рая.

Как любовь, по словам Апостола, никогда не прекращается (1 Коринфянам 13:8), так и смерть не разрывает союза любви между нами и нашими усопшими братьями и сестрами. Они живут духом с нами, которые остаются на земле; мы храним память о них в наших сердцах. Мы особенно возрождаем эту память в дни их кончины, годовщины, когда спешим к молитве, вере и любви, к самым действенным средствам, чтобы удовлетворить требования сердца, горящего любовью, и принести радость и облегчение ближнему. души тех, кто удалился от нас и в мир наверху.

Годины, поминовения в первую годовщину смерти человека, и годщины, поминовения в последующие годовщины, должны совершаться непременно, руководствуясь той живой верой, что в свете послушания Самого Господа человеческим условиям времени после Его Воплощения наше повторение юбилейных поминок, или, вернее, наше повторение дня, когда умерший ушел в новую жизнь, имеют деятельную цель, воздействуя на его душу и его судьбу.

В Православной Церкви существуют праздничные дни, когда поминают всех усопших: Родовые субботы — Мясная суббота — за 8 дней до первого дня Великого поста; 2-я, 3-я и 4-я субботы Великого поста; Троицкая суббота – суббота перед праздником Пятидесятницы; и Димитриевская суббота – суббота, предшествующая 26 (ст. ст.) октября, дню памяти св. Димитрия Донского, и Радоница, вторник после Фоминой недели.

Во все сорок дней со дня кончины и во все особые дни поминовения, установленные Церковью, следует возносить списки имен, подлежащих поминовению на Литургии и Панихиде. Люди заказывают исполнение сорокоуста, как только наступила смерть. Существует благочестивый обычай, призывающий читать Псалтирь за усопшего в течение первых сорока дней. На каждой «Славе» поминается усопший и читается молитва «Помяни, Господи Боже наш…» из «Чина по исходу души от тела». Дома читаем 17-ю кафизму Псалтири.

Протоиерей Виктор Потапов

Бардо Тёдол | Тибетский буддийский текст

Бардо Тодол (тиб. : «Освобождение в промежуточном состоянии через слушание»), также называемый Тибетская книга мертвых , в тибетском буддизме погребальный текст, который читается, чтобы облегчить сознание недавно умершего. умершего человека через смерть и помочь ему в благоприятном перерождении.

Главный принцип всех школ буддизма заключается в том, что привязанность к мирским вещам и тяга к ним порождают страдания и беспокойство ( дуккха ), которые влияют на действия, накопленные последствия которых, или карма, привязывают людей к процессу смерти и возрождения ( самсара ). Те, кто достиг просветления ( бодхи ), тем самым освобождаются от этого процесса, достигая освобождения ( мокша ). Тех, кто остается непросветленным, карма, хорошая или плохая, втягивает в новую жизнь в одном из шести видов существования: как страдальца в аду (вынося ужасные муки), как блуждающего духа (движимого ненасытной жаждой), как животное (управляемое инстинктом), полубог (жадный до власти), человек (уравновешенный инстинктом и разумом) или бог (заблуждающийся своей долгой жизнью и верящий в то, что он бессмертен).

Ваджраянский (тантрический) буддизм, возникший в Центральной Азии и особенно в Тибете, разработал концепцию бардо с, промежуточных или переходных состояний, которые отмечают жизнь человека от рождения до смерти и возрождения. Период между смертью и новым рождением длится 49 дней и включает три бардо с. Во-первых, это момент самой смерти. Сознание только что умершего осознает и принимает тот факт, что он недавно умер, и размышляет о своей прошлой жизни. Во втором бардо , он сталкивается с пугающими призраками. Без понимания того, что эти видения нереальны, сознание приходит в замешательство и, в зависимости от своей кармы, может быть втянуто в перерождение, препятствующее его освобождению. Третье бардо — это переход в новое тело.

Находясь в бардо между жизнью и смертью, сознание умершего все еще может воспринимать слова и молитвы, сказанные от его имени, которые могут помочь ему пройти через его замешательство и возродиться в новом существовании, которое предлагает больше шансов достижения просветления.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Related Posts