Пимен святой: преподобный Пимен Великий
Содержание
преподобный Пимен Великий
День памяти: 27 августа (9 сентября)
Пимен Великий родился в Египте около 340 года.
В молодости он отправился в знаменитую монашескую общину в Скитской пустыне не один, он увлек за собой старшего брата Анува и нескольких младших. В 407 г. набег берберов вынудил монахов покинуть Скит и поселиться в развалинах языческого храма в Теренуфисе. Маленькой общиной по очереди руководили Анув и Пимен. Днем братья работали до полудня, в самую жару три часа читали, затем собирали хворост, а из двенадцати ночных часов четыре работали, четыре пели псалмы, четыре спали. Пимен сам иногда ничего не ел по неделе, но ученикам советовал не изводить себя чрезмерно: «Мы постимся не чтобы убить наши тела, а чтобы господствовать над ними». Пимен считал необходимым сохранить память о своих предшественниках, советовал монахам вспоминать изречения старцев, «и вы найдете помощь в них и спасетесь». Благодаря Пимену появился на свет сборник монашеских изречений, среди специалистов известный под греческим названием «Апофегмата» («Афоризмы»), причем из тысячи афоризмов и рассказов около четверти посвящены самому Пимену. Пимен всегда был готов действовать по ситуации, а не по традиции. Это разочаровывало его учеников, искавших ценных указаний, зато его советы не устарели по сей день, в отличие от большинства уставов. Например, на вопрос, что лучше: говорить или молчать, старец сказал: «Говоришь для Бога – молодец, для Бога молчишь – опять молодец». «Злоба никогда не уничтожит злобы», – говорил старец. Он поборол зло в себе, – и поэтому смог найти очень простое решение вопроса, который мучает многих «добрых» людей: сможет ли спастись сатана. Пимен считал, что будет мучаться в одном месте с сатаной, предоставляя другим возвышенно философствовать о возможности покаяния беса, оставляя себе униженное смирение. Считавший себя средоточием сатанинской злобы, смог познать милосердие Божие: в эпоху, когда каждый грех отмаливали по особому прейскуранту (до пятнадцати лет слез и коленопреклонений на искупление самых тяжких мерзостей), Пимен заявил, что три года покаяния вполне можно заменить тремя днями, лишь бы от сердца каяться. Он знал, что Бог не отвечает злобой на злобу, не нуждается в «штрафах», а в смиренных и любящих сердцах. «Если мы скроем грехи братьев, то и Бог скроет наши грехи», – сказал Пимен. Его изречения часто формально противоречивы, поскольку говорились разным людям в разных ситуациях. Одному монаху, которого осаждали богохульные мысли, Пимен посоветовал обращаться к дьяволу со словами: «Пусть богохульство падет на тебя, ведь оно не мое, оно мне не нравится». А другому монаху, который и без всякого совета слишком часто сваливал всю вину на сатану, Пимен сказал: «Дьявол! Вечно у вас дьявол виноват. А по-моему, это все от самоволия». Он остро чувствовал, что монаху нужно постоянно напоминать как легко забыть о цели монашества и вместо покаяния заняться самоедством: «Люди не должны тратить время ближнего, спрашивая совета, когда совет не нужен или нежелателен». «Молчание не добродетель, когда милосердие требует говорить». «Живая вера заключается в том, чтобы поменьше думать о себе и быть добрее к окружающим».
Молитва
О дивный угодниче, преподобне отче наш Пимене, недоумеем мы, грешнии, по долгу восхвалити тя. Был бо еси монахов образ, исцелений податель, пустыни житель, безмолвия рачитель, страстей искоренитель и всякия добродетели учитель. Сего ради умильно к тебе припадаем и смиренно просим: от сокровищницы твоея подаждь и нашему убожеству. Смирением твоим нашу гордыню низложи; безстрастием наши страсти попали; бодрствованием дух лености от нас отжени; слезными токи наше нечувствие пробуди; бдением от нерадения нас возстави; молитвами в нас пламень молитвы возжги; любовию нас братолюбны сотвори; подаждь же нам дух кротости и смирения, дух чистоты и благочестия; от страстей убо нас свободи и ко истинному покаянию приведи. Ты бо во уме твоем непрестанно имел еси на Кресте распятаго за нас Сына Божия. Того сладчайшее Имя во уме и сердце непрестанно имети и нам, окаянным, подаждь, да любовию Тому горяще и грехи наша помышляюще, страшный оный День судный сретити уготовимся и в Царствие Небесное внити с тобою и всеми святыми сподобимся, славяще Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Тропарь преподобному Пимену Великому, глас 8
Слез твоих теченьми пустыни бесплодное возделал еси, / и иже из глубины воздыханьми во сто трудов уплодоносил еси, / и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, Пимене, отче наш, // моли Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак, глас 4
Светлых подвиг твоих, преподобне отче, / наста днесь святая память твоя, / души благочестивых веселящи, / Пимене богомудре, // отче наш преподобне.
Величание
Ублажаем тя, / преподобне отче Пимене, / и чтим святую память твою, / наставниче монахов // и собеседниче Ангелов.
Акафист преподобному отцу нашему Пимену Великому
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и предивный чудотворче, преподобне отче Пимене, подвиги твоими Ангелы возвеселивый и человеки многия из глубины греховныя возведый, прославляюще прославльшаго тя Господа, хвалебное сие пение приносим ти, недостойнии. Ты же, предстоя в сонме праведных Престолу Вседержителя, призри милостивым твоим оком на нас, любовию зовущих ти: Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Икос 1
Ангелоподобное житие возлюбив, преподобне, матерь, и дом, и вся стяжания твоя оставил еси и вкупе с двема братома твоима, мира бегая, во едину от обителей великия пустыни Египетския вселился еси; темже зряще твоего духа горение и братий твоих юных ко Христу прилежание, с радостию тебе вопием: Радуйся, из детска ум и душу твою Господеви предавый; Радуйся, от юности плоть твою чисту соблюдый. Радуйся, Господа всем сердцем твоим возлюбивый; Радуйся, любовию к Тому и юных братий твоих воспламенивый. Радуйся, любве ради ко Господу дом отеческий оставивый; Радуйся, от соблазнов мира и братию твою избавивый. Радуйся, верою и любовию измлада украшенный; Радуйся, многими слезами и воздыханьми очищенный. Радуйся, в слабом телеси велию силу душевную явивый; Радуйся, во Христе Иисусе все радование твое положивый. Радуйся, разсуждения даром почтенный; радуйся смирением на высоту вознесенный. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 2
Видя матерь твою естественною к чадом любовию подвизаему и к месту обиталища твоего пришедшу, не восхотел еси приятии ю, проразумел бо еси, яко с мыслию о матери в душу внидут и желания скорогибнущия жизни мирския. Темже во убозей келлии с братиею твоею затворился еси, наставляя Единаго Господа любити и Того ради вся земная соузы и сладости презирати, вопиюще Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Разум имея Богом просвещенный, скорбь матери Твоея исцелил еси, отче наш, егда бо плачущи у двери келлии твоей рече ти: «Хощу видети вас, возлюбленная чада моя», воспросил еси: «Зде ли хощеши видети нас или во оном будущем веце?» Темже сладостными словесы твоими научена бывши, несомненную веру и надежду Вечныя Жизни в сердце своем прият и с радостию в дом свой отъиде, восхваляющи тя сице: Радуйся, земную любовь победивый, да небесную приумножиши; Радуйся, отвергий временная, да вечная приобрящеши. Радуйся, юным братиям твоим образ совершеннаго отречения явивый; Радуйся, и матерь твою надеждою вечных благ возвеселивый. Радуйся, ради бисера Христова вся красная мира сего презревый; Радуйся, возлюбити паче Христа никогоже восхотевый. Радуйся, яко Христа возлюбив, и матерь твою святою любовию возлюбил еси; Радуйся, яко плотское желание из сердца исторгнув, душу твою за братию положил еси. Радуйся, рабе, Господа твоего возвеселивый; Радуйся, Того возлюбити и нас научаяй. Радуйся, пустыни благоуханный крине; Радуйся, Царствия Небеснаго сыне. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 3
Силою Божиею храним и укрепляем, от силы в силу восходил еси, преподобне, и благодатных даров от Господа сподобился еси, якоже и единым точию словом бесы устрашати и прикосновением руки твоея недужныя от одра болезни воздвизати, яже видяще вси людие прославиша Бога, дивнаго во святых, вопиюще Ему: Аллилуиа.
Икос 3
Имея невозвратное к Небеси устремление, преподобне, безмолвие паче всего возлюбил еси, темже и князя некоего, грядуща к тебе не восхотел еси прияти, бояся в сеть гордыни впасти. Толицей глубине разсуждения твоего удивляющеся и высоту смирения твоего прославляюще, усердно величаем тя: Радуйся, иноки преподобныя смирению научивый; Радуйся, и нам, немощным, сей путь законоположивый. Радуйся, яко истинное смиренномудрие в душе стяжал еси; Радуйся, сию бо добродетель, яко зеницу ока сохранити возжелал еси. Радуйся, искушение гордыни от ног твоих отразивый; Радуйся, Единаго Бога бояйся и Тому Единому послуживый. Радуйся, смирением твоим диавола победивый; Радуйся, смирением дух твой на высоте утвердивый. Радуйся, сию добродетель никогдаже оставивый; Радуйся, во всем житии твоем Бога прославивый. Радуйся, учителю наш богомудрый; Радуйся, всего мира украшение. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 4
Бури житейских искушений избегая, убоялся еси, преподобне, чести от иноков и мирских людей тебе воздаваемыя, и сего ради обитель твою тайно оставил еси. В пустыни же, от обители во обитель преходя и лицезрением великих угодников Божиих наслаждаяся, яко пчела мед, добродетелей от них собирал еси, радуяся и поя Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаша ближнии и дальнии богоугодное житие твое, преподобне, и к потоку сладостному богодухновенных словес твоих во множестве притекающе, с веселием зваху тебе: Радуйся, отче наш преславный; Радуйся, пастырю наш предобрый. Радуйся, наставниче наш, Богом наученный; Радуйся, добродетели всякия правило. Радуйся, яко попрал еси вся козни диавола; Радуйся, яко презрел еси того искушения. Радуйся, стяжал бо еси велие ко Господу дерзновение; Радуйся, молитвою бо твоею сотворил еси великия силы и исцеления. Радуйся, благочестивым житием твоим многия приведый ко спасению; Радуйся, богоугодными словесы твоими указавый к Небеси вернейший путь восхождения. Радуйся, громе, диавола устрашаяй; Радуйся, яко свирель Духа Святаго, слух верных услаждаяй. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 5
Божие ко грешником милосердие непрестанно помышляя, преподобне, иноку некоему вопросившу тя, что сотворю, грех брата моего видев, обличу ли того, кротце отвещал еси: «Аще покрыеши грех брата твоего, и Христос в День судный покрыет твоя согрешения, да воспоеши Ему во веки: Аллилуиа».
Икос 5
Видев благочестиваго Феодосия, во одежде простаго воина пришедша к тебе, преподобне, и ясти просяща, сухой хлеб с водою и солию тому подал еси, и паче царских брашен сладчайший тому показася. Царю же о сем дивящуся, яка мудрый учитель рек еси: «Слузи твои без молитвы и с празднословием уготовляют брашна твоя, мы же вся творим с благословения Божия». Ведуще убо силу молитвы твоея, дерзаем вопити Тебе: Радуйся, угодниче Божий, дерзновенною молитвою твоею чудеса творяй; Радуйся, чудесы твоими веру Христову прославляяй. Радуйся, благословением твоим хлеб сухий с водою сладчайше царских ястий соделавый; Радуйся, вся творити с благословения Божия заповедавый. Радуйся, горесть жития молитвою услаждати научаяй; Радуйся, во Едином Бозе всю сладость жития полагати вразумляяй. Радуйся, богатящаяся к воздержанию призываяй; Радуйся, алчущия и убогия на Господа возлагати печаль укрепляяй. Радуйся, веселящихся вразумителю; Радуйся, плачущих утешителю. Радуйся, унывающих и отчаянных возстание; Радуйся, всем нам благое упование. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 6
Проповедник смирения и неосуждения согрешающим был еси, отче, инока бо некоего о брате своем соблазняющася и сего ради отъити из обители хотящаго, первее убо вопросил еси, аще своима очима виде того согрешающа, послежде, взем от земли мал сучец, рекл еси: «Помысли, яко греси брата твоего сучец суть, твои же яко бревно, и да не имаши отнюдь блазнитися, но во смирении воспоеши Богу: Аллилуиа».
Икос 6
Возсиял еси в пустыни, отче наш, якоже светило многосветлое, тьму неведения и уныния от приходящих к тебе отгоняя и вся увещевая плоть духови покоряти и невозвратным помыслом Христу работати. Сего ради приими от нас похвалы сия: Радуйся, возстания плоти страхом Божиим обуздавый; Радуйся, дух твой владыку над страстьми поставивый. Радуйся, бесовския искушения и прилоги далече от себе отгнавый; Радуйся, душу твою непорочну Христу соблюдый. Радуйся, ум твой от скверных и хульных помыслов очистивый; Радуйся, на высоту безстрастия возшедый. Радуйся, любовию твоею вся покрываяй; Радуйся, не осуждати ближняго и нас научаяй. Радуйся, милосердием твоим на покаяние подвизаяй; Радуйся, никогоже приходящего к тебе вон изгоняяй. Радуйся, чистоты сердечныя зерцало; Радуйся, всепрощения неоскудное сокровище. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 7
Хотя правый путь покаяния показати, учил еси, преподобне, яко не в числе дний, ни во множестве дел спасение, но во истиннем от греха отвращении. Темже некоему брату вопросившему, аще довлеет ми три лета на покаяние, отвещал еси, яко аще покаешися от всего сердца твоего и к тому не согрешати произволение имаши, и в три дни покаяние твое приимет Бог, тем же и мы, благосердие Того славяще, поем Ему: Аллилуиа.
Икос 7
Дивно бяше житие твое, преподобне, не дал бо еси николиже душе твоей уныния сном воздремати, но по вся дни на вящия подвиги простирался еси, притчу оную воспоминая: «Кипящу сосуду не коснется муха; егда же остудится сосуд, всяции гади внидут в онь. Сице и инока нерадиваго удобно низлагает враг, к горящему же духом и труждающемуся никакоже приблизитися может». Сего ради усердно зовем ти: Радуйся, светильниче молитвы неугасающий; Радуйся, источниче слез приснотекущий. Радуйся, яко из детска лености не познал еси; Радуйся, яко бдение и молитву в часть желанную избрал еси. Радуйся, во общем житии образ всем, себе показавый; Радуйся, в уединении и затворе, якоже звезда, мирови возсиявый. Радуйся, постом и воздержанием плоть твою духови покоривый; Радуйся, колена твоя от стояний и поклонов неисцельными язвами покрывый. Радуйся, сердца бо унылых житием твоим на подвиги возбуждаются; Радуйся, руце бо и нерадивых на делание устремляются. Радуйся, рабе Господень верный; Радуйся, угодниче Того нелицемерный. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 8
Странно бе видети, како великий подвижник, николиже себе пощадивый, ослабу немощным и новоначальным являше. Вопрошен бо быв, како подобает поститися, заповеда на всяк день мало вкушати, средний путь, царский, указуя, яко удобнейший, имже и самоугождение отсекается и ум не возносится, безпреткновенно поя Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь был еси в Бозе, преподобне, умиленным сердцем и сокрушенною душею Тому всегда предстоя и духовная чада твоя научая, от житейских попечений, мирския суеты и славы удалятися, смирение же и самоукорение в себе хранити и тако дар умиления стяжати. Сия слышавше и от жития твоего темже поучающеся, восхваляем тя сице: Радуйся, вся оставивый, да Христа приобрящеши; Радуйся, ничесоже имевый, да всеми обладаеши. Радуйся, в рубище походивый, да во одежду Царствия облечешися; Радуйся, всякий вид пищи презревый, да райския сладости насытишися. Радуйся, отречением земных вещей Небесная стяжавый; Радуйся, вместо временных благ вечныя улучивый. Радуйся, яко на земли еще живый, помыслом твоим непрестанно на Небеси пребывал еси; Радуйся, яко превыспренняя созерцая и со Ангелы общаяся, самоукорение в себе сохранил еси. Радуйся, яко Богом и человеки прославляем, ни во что же себе вменял еси; Радуйся, яко уничижив себе, славу вечную наследовал еси. Радуйся, мира Горнего жителю; Радуйся, Христов сонаследниче. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 9
Вся помыслы к Богу возводити учил еси, преподобне, того ради и вопрошен быв, что потребнейше есть ко спасению: глаголати или молчати, отвещал еси, яко обоя равно достохвальна, аще Бога ради совершаются; глаголай бо ради Бога, слово Божие возвещает, Бога прославляет или ближняго ко спасению наставляет, молчай же ради Бога в молчании устен и помыслов умом и сердцем вопиет: Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя, грешнаго. Темже потщимся и глаголати и молчати ради Бога, да сподобимся со Ангелы пети: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия Богом умудренный был еси, преподобне, вся научая храмину духовнаго жития на основании смирения созидати, верою, надеждою и любовию утверждати, подвигами молитвы, слезами и воздыханьми на высоту возводити и, яко кровом, преданием себе в волю Божию покрывати. Темже и нам силу и мудрость к сему строению стяжати Господа умоли, отче наш, да сия похвалы принесем Ти: Радуйся, сердце твое во обитель Духа Святаго уготовавый; Радуйся, всесовершенною любовию ко Господу тую украсивый. Радуйся, непрестающими покаяния слезами ю омывый; Радуйся, из глубины воздыханьми тую облагоухавый. Радуйся, многими добродетельми душу твою обогативый; Радуйся, вся плевелы страстей всеконечне искоренивый. Радуйся, яко чистым сердцем Бога зрети сподобился еси; Радуйся, яко безстрастным умом на высоту воспарил еси. Радуйся, ангеле, на земли с человеки поживый; Радуйся, человече Божий, ангельски Тому послуживый. Радуйся, венцем славы от Господа увенчанный; Радуйся, предстателю от Бога нам дарованный. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 10
Спасение всем ищай, преподобне, пресвитера некоего гневливаго вразумил еси. Той бо нерадение иноков видя, абие гневом возгоревся и в соборе образ монашеский с тех совлече. Тыже, яко отец чадом, терпением и любовию исправляти согрешающия тому повелел еси, вся подвизая Богу пети: Аллилуиа.
Икос 10
Царя Небеснаго Господа Иисуса кротости подражая, добром зло побеждал еси, отче наш. Старец бо некий, егоже духовныя чада оставльше, тебе последоваша, завистию уязвляем, поношаше тя. Тыже с дары пришел еси к тому и многое время пред дверьми его стоял еси, зной дневный кротце претерпевая, дондеже старец оный, умилився сердцем, лобзание мира даде тебе и от того часа бысть друг твой искренний. Таковую на диавола победу твою празднующе, тебе вопием: Радуйся, кроткому Иисусу подражавый; Радуйся, Того благодатию незлобие стяжавый. Радуйся, землю бо кротких наследовал еси; Радуйся, сердца бо многих кротостию к себе привлекл еси. Радуйся, яко диаволю злобу незлобием победил еси; Радуйся, яко того коварство простотою упразднил еси. Радуйся, незлобием твоим врага в брата обративый; Радуйся, того покаянием Христа возвеселивый. Радуйся, яко миротворец, сын Божий нареченный; Радуйся, смирения ради Самим Господом возвеличенный. Радуйся, яко врага своего возлюбил еси; Радуйся, яко незлобию и любви и нас научил еси. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 11
Пений ангельских наслаждаешися на Небеси, преподобне, ибо на земли не трубил еси пред собою, и премногая откровения в душе своей таил еси, всем смиренно глаголя, яко аз от нижних есмь и точию страсти и немощи моя исповем. Темже ныне со Ангелы и святыми поеши Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Свет небесный еще на земли живый зрети сподобился еси, преподобне, плоть бо твою постом утончив и ум твой легок на молитвенное делание сотворив, иногда убо в райских селениях со Ангелы и святыми суща, иногда же на Голгофе, у Креста Господня плачуща и пречистыя язвы Его лобызающа зрел еси себе в видении. Тем убо светом озаритися и нам испроси, угодниче Христов, да принесем ти похвалы сия: Радуйся, таин Божиих зрителю; Радуйся, святых Его купножителю. Радуйся, умносердечною молитвою Господа в сердце твоем стяжавый; Радуйся, на святой Голгофе мысленно Тому предстоявый. Радуйся, к животворящему Его Кресту духовно припадавый; Радуйся, пречистыя язвы Его умильно лобызавый. Радуйся, любовь бо Божия в сердце твое излияся; Радуйся, печаль бо земная далече от тебе отгнася. Радуйся, со Иосифом бо и Никодимом Господа Твоего мысленно во гробе полагал еси; Радуйся, с мироносицами бо Воскресшаго радостно сретал еси. Радуйся, уме, зряй Бога; Радуйся, во плоти серафиме. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 12
Благодатию от Бога почтенный болящия исцеляти и демонов прогоняти, сердце твое сокрушенно и смиренно соблюл еси, отче наш. Во огнь бо вечный с сатаною ввержену быти себе достойна вменял еси. Темже и нас, дабродетели лишенных и молитвы не стяжавших, паче же фарисея возносящихся, твоею молитвою исцели, да в сокрушении поживше, купно с тобою Господеви воспоем: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твое ангелоподобное житие, восхваляем тя, преподобне отче Пимене; в юности бо был еси образ жития юношем, в мужестве – правило веры мужем, в старости – учитель старцев, намже всем и всегда молитвенник и предстатель. Сего ради вопием ти: Радуйся, измлада всем сердцем Христа возлюбивый; Радуйся, от юности Тому послуживый. Радуйся, любве ради Его в пустыню вселивыйся; Радуйся, Того ради от мира удаливыйся. Радуйся, молчание возлюбивый, да со Господом вечно беседуеши; Радуйся, плоть твою страху Божию пригвоздивый, да диаволу не послужиши. Радуйся, велий пост на себе возложивый, да Единаго Христа насладишися; Радуйся, всякия лишения претерпевый, да Христа не лишишися. Радуйся, сердце твое сосуд благодати сотворивый; Радуйся, и тело твое безстрастием украсивый. Радуйся, диавола посрамление; Радуйся, Церкви Святей похвало. Радуйся, преподобне отче Пимене, молитвенниче о душах наших.
Кондак 13
О преподобне и богоносне отче наш Пимене, призри на нас, немощных, во многия согрешения по вся дни впадающих, и богоприятным твоим ходатайством избави нас от всякаго искушения противника и стpax Божий всели в сердца наша, да в добродетели и во смирении поживше в веце сем, блаженныя оныя жизни сподобимся и со всеми в радости нескончаемей воспоем: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
По Благославению Блаженнейшего Владимира Митрополита Киевского и всея Украины.
Источник: Акафист – «Акафистник» Том II г.Каменец-Подольский – 1996 г. Издание Украинской Православной Церкви.
Преподобный Пимен Великий / Патриархия.ru
Преподобный Пимен Великий родился около 340 г. в Египте. С двумя своими братьями Анувием и Паисием он ушел в один из египетских монастырей, где все трое приняли иноческий постриг. Братья настолько были строгими подвижниками, что, когда их мать пришла в монастырь, чтобы повидать детей, они не вышли к ней из своих келлий. Мать долго стояла и плакала. Тогда преподобный Пимен сказал ей через закрытую дверь келлии: «Если ты перенесешь временную разлуку с нами, то в будущей жизни будешь видеть нас, так мы надеемся на человеколюбие Божие!» Мать смирилась и возвратилась домой.
Слава о подвигах и добродетелях преподобного Пимена распространилась по всей стране. Однажды правитель области пожелал видеть его. Преподобный Пимен, избегая славы, рассудил: «Если вельможи станут приходить ко мне и почитать, тогда и многие люди из народа начнут приходить ко мне и мешать моему безмолвию, и я лишусь благодати смирения, которую приобрел при помощи Божией». И передал он с посланным отказ. Для многих иноков преподобный Пимен был духовным наставником и руководителем. Они записывали его ответы для назидания себя и других. Один инок спросил: «Следует ли покрыть молчанием грех согрешившего брата, если случится увидеть его?» Старец отвечал: «Если мы скроем грехи братьев, то и Бог скроет наши грехи, и если ты увидишь согрешающего брата, не верь своим глазам и знай, что твои грехи подобны бревну, а грехи брата твоего подобны сучку, и тогда никогда не будешь приходить в смущение и соблазн». Другой инок обратился к преподобному, сказав: «Я тяжко согрешил и хочу провести в покаянии три года. Достаточен ли такой срок?» Старец отвечал: «Этого много». Инок продолжал спрашивать, какой срок покаяния преподобный сочтет для него нужным — год или сорок дней? Старец сказал: «Я думаю, что если человек от всего сердца покается и положит твердое намерение более не возвращаться ко греху, то Бог примет и его трехдневное покаяние». На вопрос, как избавиться от навязчивых злых мыслей, старец ответил: «Если человек имеет по одну сторону себя огонь, а по другую сосуд с водой, то, когда загорится от огня, берет из сосуда воду и гасит огонь. Подобно этому злые помыслы, внушаемые врагом нашего спасения, могут, словно искра, разжечь в человеке греховные пожелания. Надо тушить эти искры водой, то есть молитвой и устремлением души к Богу».
Преподобный Пимен был суровым постником и не принимал пищи по неделе и более. Однако другим он советовал есть каждый день, но без пресыщения. Про одного инока, разрешавшего себе принимать пищу только на седьмой день и гневавшегося на брата, преподобный сказал: «Научился поститься по шесть дней, а от гнева не может воздержаться и один день». На вопрос, что лучше — говорить или молчать, старец сказал: «Кто говорит Бога ради — хорошо делает, и кто молчит Бога ради — тоже хорошо поступает». И еще: «Бывает, что человек кажется молчащим, но если сердце его осуждает других, то он говорит всегда. И есть такие, которые весь день говорят языком, но внутри себя соблюдают молчание, потому что не осуждают никого».
Преподобный говорил: «Человеку необходимо соблюдать три главных правила: бояться Бога, часто молиться и делать добро людям». «Злоба никогда не уничтожит злобы. Если кто тебе сделал зло, сделай ему добро, и твое добро победит его злобу». Однажды, когда преподобный с учениками пришел в египетскую пустыню (так как имел обыкновение переходить с места на место, чтобы избежать славы от людей), ему стало известно, что живший там старец недоволен его приходом и завидует ему. Чтобы победить злобу отшельника, преподобный отправился к нему с братьями, захватив с собой пищи для угощения. Старец отказался выйти к ним. Тогда преподобный Пимен сказал: «Мы не уйдем отсюда, пока не сподобимся видеть и поклониться святому старцу», — и остался стоять на солнечном зное у дверей его келлии. Видя такое терпение и незлобие преподобного Пимена, старец принял его с любовью и сказал: «Справедливо, что я слышал о вас, но вижу в вас добрые дела во сто раз большие». Так умел преподобный Пимен угашать злобу и подавал собою пример другим. Он имел такое великое смирение, что часто со вздохом говорил: «Я буду брошен на то место, куда будет брошен сатана!»
Однажды к преподобному пришел инок издалека, чтобы послушать его наставление. Он начал говорить о возвышенном и труднопостигаемом. Преподобный отвернулся от него и молчал. Изумленному иноку объяснили, что преподобный не любит разговоров о возвышенных предметах. Тогда инок стал спрашивать его о борьбе с душевными страстями. Святой обратился к нему с радостным лицом: «Вот теперь ты хорошо сказал, и я стану тебе отвечать», — и долго поучал, как следует бороться со страстями и побеждать их.
Преподобный Пимен скончался в возрасте 110 лет, около 450 года. Вскоре же по кончине он был признан святым угодником Божиим и получил наименование Великий — в знак великого смиренномудрия, скромности, правдивости и самоотверженного служения Богу.
Иконописный подлинник | |
Новгород.XV. Святые Илья Пророк, Пимен Великий, Моисей Мурин. Икона (таблетка). Новгород. Конец XV в. 24 х 19. Из Софийского собора. Новгородский музей. | |
Хосиос Лукас. XI.Прп. Пимен. Мозаика. Греция (Хосиос Лукас). Начало XI в. | |
Сербия.Прпп. Пимен и Иларион. Фреска. Сербия. | |
Афон. XV.Прп. Пимен. Миниатюра. Афон (Иверский м-рь). Конец XV в. C 1913 года в Российской Публичной (ныне Национальной) библиотеке в Санкт-Петербурге. | |
Афон.1547. Прп. Пимен. Тзортзи (Зорзис) Фука. Фреска. Афон (Дионисиат). 1547 г. | |
Русь. XVII.Минея — Август (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии. | |
Россия. 2005.Прпп. Арсений и Пимен Великие. Алёшин А.В. (Иконописная школа). Фреска Троицкого собора Троице-Сыпанова Пахомиево-Нерехтского женского монастыря Костромской епархии. 2005 г. | |
Новый сводный иконописный подлинник, подготовленный Иконописной школой при Московской Духовной академии |
Преподобный Пимен Великий — Православная Церковь в Америке
Тропарь и кондак
Святой Пимен Великий родился около 340 года в Египте. Он отправился в один из египетских монастырей с двумя своими братьями, Анувом и Паисием, и все трое приняли монашеский постриг. Братья были такими строгими подвижниками, что, когда их мать приезжала в монастырь к детям, они не выходили к ней из своих келий. Мать долго стояла и плакала. Тогда святой Пимен сказал ей через запертую дверь келии: «Теперь ты хочешь нас видеть или в будущей жизни?» Святитель Пимен обещал, что если она вынесет скорбь от того, что не увидит своих детей в этой жизни, то обязательно увидит их в будущей. Мать смирилась и вернулась домой.
Слава о деяниях и добродетелях Святого Пимена распространилась по всей земле. Однажды его захотел увидеть губернатор района. Святой Пимен, избегая славы, думал про себя: «Если ко мне начнут приходить сановники и оказывать мне почтение, то и многие другие люди станут приходить ко мне и нарушать мой покой, и я лишусь благодати смирения, которую я приобрели только с помощью Божией». Поэтому он отказался видеть губернатора, попросив его не приходить.
Для многих монахов святой Пимен был духовным наставником и наставником. Они записали его ответы, чтобы послужить в назидание не только себе, но и другим. Один монах спросил: «Если я увижу, что мой брат грешит, должен ли я скрывать его вину?» Старец ответил: «Если мы будем упрекать в грехах братьев, то и Бог укорит за наши грехи. Если увидишь брата согрешающего, не верь глазам своим. Знай, что твой грех, как бревно, а грех брата твоего, как заноза (Мф. 7:3-5), и тогда не впадешь в беду и искушение».
Другой монах сказал святому: «Я тяжко согрешил и хочу провести три года в покаянии. Этого времени достаточно?» Старец ответил: «Это долго». Преподобный продолжал спрашивать, как долго святой желает ему покаяться. Может только год? Святой Пимен сказал: «Это долго». Другие братья спросили: «Должен ли он каяться в течение сорока дней?» Старец ответил: «Я думаю, что если человек от глубины сердца покается и будет иметь твердое намерение не возвращаться к греху, то Бог примет три дня покаяния».
На вопрос, как избавиться от постоянных злых мыслей, святой ответил: «Это подобно человеку, у которого огонь с левой стороны, а сосуд, полный воды, с правой стороны. Если он начинает гореть от огня, то берет воду из сосуда и тушит огонь. Огонь представляет собой злые помыслы, заложенные в сердце человека Врагом нашего спасения, которые могут зажечь в человеке греховные желания, как искра в хижине. Вода есть сила молитвы, устремляющая человека к Богу».
Святой Пимен соблюдал строгий пост и иногда не принимал пищу по неделе и более. Он советовал другим есть каждый день, но не досыта. Слышал авва Пимен об одном монахе, который неделю не ел, но вспылил. Святитель сокрушался, что преподобный смог поститься целую неделю, но не смог удержаться от гнева ни на один день.
На вопрос, лучше ли говорить или молчать, старец сказал: «Кто говорит для Бога, тот хорошо поступает, и кто молчит для Бога, тот также поступает хорошо».
Он также сказал: «Если человек кажется безмолвным, но его сердце осуждает других, тогда он всегда говорит. Может быть человек, который целый день говорит, а на самом деле молчит, потому что ничего лишнего не говорит».
Святой сказал: «Полезно соблюдать три вещи: бояться Бога, часто молиться и делать добро ближнему».
«Зло никогда не искоренит зло. Если кто сделает тебе зло, сделай ему добро, и твоя доброта победит его зло».
Однажды, после того как святой Пимен с учениками прибыл в монастырь Скита, он узнал, что живущий там старец досадовал на его приезд, а также ревновал его, потому что иноки уходили от старца к авве Пимену.
Чтобы утешить отшельника, святитель отправился к нему с братией, взяв с собой в подарок угощение. Однако старец отказался их принять. Тогда святой Пимен сказал: «Мы не уйдем отсюда, пока нам не будет позволено увидеть святого старца». Он так и остался стоять у дверей камеры в жару. Видя смирение и терпение святого Пимена, старец милостиво принял его и сказал: «Мало того, что я слышал о тебе правду, но вижу, что дела твои во сто крат больше».
Он обладал таким смирением, что часто вздыхал и говорил: «Я буду низвержен туда, куда был низвержен сатана!»
Однажды к святому пришел монах из другой страны, чтобы получить его наставление. Он начал говорить о возвышенных вещах, которые трудно понять. Святитель отвернулся от него и молчал. Растерявшемуся монаху объяснили, что святой не любит говорить о высоком. Тогда преподобный стал расспрашивать его о борьбе со страстями душевными. Святой обратился к нему с радостным лицом: «Теперь ты хорошо сказал, и я отвечу». Он долго давал наставления, как надо бороться со страстями и побеждать их.
Святой Пимен скончался в возрасте 110 лет, около 450 года. Вскоре после смерти он был признан святым угодником Божиим. Он был назван «Великим» в знак великого смирения, праведности, подвига и самоотверженного служения Богу.
Святитель Пимен Многоболящий Киево-Печерский (+ 1110)
Святитель Пимен Многоболящий Киево-Печерский (День памяти — 7 августа) |
3
3
3
3 многонемощный достиг Царства Небесного, перенеся тяжелую болезнь. Этот русский подвижник и родился, и вырос болезненным, но болезнь уберегла его от недуга душевного.
Долго умолял родителей отправить его в Киево-Печерскую Лавру. Когда они привели сына в знаменитый монастырь, то стали молиться, чтобы он выздоровел. Но сам страдалец, сознавая высокую ценность страдания, вместо этого просил Господа и о продолжении его болезни, и о пострижении в монашество.
Однажды ночью явились лучезарные ангелы в образе монахов и постригли его. Ему сказали, что здравие он получит только в день своей смерти. Несколько братий услышали звук пения и, подойдя к святому Пимену, нашли его в монашеском одеянии. В руке он держал зажженную свечу, а его постриженные волосы можно было увидеть у крипты святого Феодосия. Святой Пимен много лет пролежал в болезни, так что прислуживавшие ему не могли ее терпеть. Его часто оставляли без еды и воды на два-три дня, но он все переносил с радостью.
Сострадательный к братии святой Пимен исцелил некоего хромого брата, который обещал служить ему до самой смерти, если он выздоровеет. Но через некоторое время брат ослабел в служении, и прежняя болезнь настигла его. Святой Пимен снова исцелил его, посоветовав, чтобы и больные, и ухаживающие за больными получали равную награду.
Двадцать лет провел святой Пимен в тяжких страданиях. Однажды, как и предсказывали ангелы, он выздоровел. В церкви преподобный простился со всей братией и причастился Святых Таин. Затем, поклонившись гробу преподобного Антония, святой Пимен указал место его погребения и сам перенес туда свою постель.
Указывая на погребенных там одного за другим монахов, он предсказал, что братия найдет одного погребенного в схиме без оной, так как этот монах вел недостойную ее жизнь. Другой монах, погребенный без схимы, найдется облеченным в нее после смерти, так как очень желал ее при жизни и был достоин. Тогда святой Пимен лег на свою постель и почил в Господе. Братия похоронила его с великой честью, прославляя Бога.
После смерти святого Пимена братия убедилась в истинности его слов.